همه چیز درباره یخساز صنعتی: از عملکرد تا مزایا


یخساز صنعتی دستگاهی است که با کمک فرآیند انجماد، یخ در حجم بالا با اشکال مختلف تولید می نماید. اینکه کدام مدل از یخ سازهای پودری، قالبی، پولکی، میله ای و حبه ای برای شما مناسب است و بهترین دستگاه برای شما کدام است را در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید…

یکی از چالشهای انسان اولیه در سال های دور نگهداری مواد غذایی به مدت طولانی بود. به تبع آن انسان متوجه شد که می تواند در مجاورت سرما مواد غذایی را به مدت طولانی تر و با کیفیت بهتری نگه دارد. در ابتدا انسان ها از یخچال های طبیعی و سرداب‌ها برای نگهداری مواد فاسد شدنی استفاده می کردند.

با گسترش تکنولوژی واحساس نیاز نمودن مردم به برودت و یخ ساخت ابتدایی ترین نوع یخساز ها شکل گرفت. برای تولید یخ در مقادیر زیاد نیاز به دستگاه یخ ساز صنعتی خواهید داشت.

همزمان با کشف انرژی الکتریسیته و ساخت دستگاه‌های مختلف متکی به انرژی برق نخستین دستگاه‌های یخساز صنعتی نیز اختراع شد. ابتدایی ترین طرح یخچال مصنوعی توسط ویلیام کولن در دانشگاه گلاسکو به نمایش گذاشته شد که انقلابی در صنعت سرمایش به وجود آورد. اما همانطور که در دیگر صنایع انسان به دنبال پیشرفت بود صنعت یخساز ها نیز وارد پروسه جدیدی شد. اولین مدل از دستگاه‌های یخساز صنعتی، یخساز های قالبی بودند.

یخساز صنعتی قالبی به عنوان کارخانه‌های یخسازی در تناژهای بالا ساخته می شوند و بیشتر برای فروش یخ تاسیس می شوند. متاسفانه یخساز صنعتی قالبی به دلیل سیستم خاص یخسازی آن که به صورت ماند انجام می شود یخ با کیفیتی تولید نمی کند و از لحاظ بهداشتی نیز مصرف آن مورد تایید نمی باشد. زیرا برای حمل و جابه جایی و همچنین خورد کردن یخ، پروتکل های بهداشتی آن به درستی رعایت نمی شود.

در گذشته همین کارخانه‌های یخساز صنعتی اقدام به تولید یخ می کردند و کارخانجات و کارگاه‌هایی که نیاز به یخ داشتند با خریداری یخهای قالبی بزرگ و خرد کردن آن برای نوشیدنی یا استفاده‌های دیگر مورد مصرف قرار می دادند.

لزوم استفاده از یخ ساز

یخ در واقع حالت جامد آب است که به دلیل دارا بودن چگالی کمتر نسبت به شکل مایع آب روی سطح آب شناور میماند. تقریبا حدود ۱ درصد سطح کره زمین توسط یخ پوشیده شده است. در برخی نقاط مانند قطب جنوب ضخامت آن ها به بیش از ۲۰۰۰ متر می رسد. در ابتدای قرن بیستم تولید یخ به صورت صنعتی شروع شد ولی در سال ۱۳۵۰ شمسی به ایران وارد شد.

در ابتدا تولید یخ با استفاده از آب چاه و با استفاده از کمپرسور های مبرد آمونیاک و حوضچه‌های آب نمک انجام می گرفت آب چاه فقط با اضافه نمودن کلر ضد عفونی می شد که با افزایش روز افزون جمعیت و آلوده شدن آب های سطحی و زیر سطحی دیگر کلر برای ضدعفونی نمودن آب کارایی نداشت و یخ های تولیدی از این آب ها آلوده بودند. از طرفی با شیوع بیماری های واگیردار مخصوصا در فصل های گرم سال لزوم ساخت دستگاه‌هایی با توان تولید یخ بصورت اتوماتیک و بدون دخالت دست بیش از پیش احساس می گردید تا یخ را بصورت اتوماتیک و بدون دخالت دست و در اندازه‌های کوچک تولید نمایند.

دستگاه‌های یخ ساز اتوماتیک دروازه جدیدی را به روی صنعت برودت گشودند. انحصار ساخت یخ را که فقط در یک شکل و آن هم بصورت قالب های بزرگ ۲۵ کیلویی بود از بین بردند.

یخ قالبی – قالب ۲۵ کیلویی

ساختار و عملکرد دستگاه یخساز

معمولا دستگاه‌های یخ ساز (ice maker) از یک پمپ برای ریختن آب بر روی یک سینی یا صفحه درون یخ ساز استفاده می کند و پس از منجمد شدن توسط قطعه ای در درون خود دستگاه به تکه‌های مکعبی یا شکسته تبدیل می گردد.

در این دستگاه‌ها یک سوئیچر وجود دارد و به ما این امکان را می دهد تا آن اندازه که به یخ احتیاج داریم تولید یخ کنیم. اندازه این دستگاه‌ها بسیار مهم می باشد. باید به این نکته توجه کنیم به چه حجمی از این دستگاه نیازمندیم و روزانه چه مقدار حجم یخ مصرف داریم تا بتوانیم بهترین انتخاب ممکن در هنگام خرید تجهیزات آشپزخانه انجام دهیم.

  عیب یابی برج خنک کننده

وجود یک دستگاه فیلتر در درون یخ ساز می تواند کمک فراوانی به این نوع از تجهیزات انجام دهد زیرا آبها معمولا دارای املاح و آلاینده می باشند که این خود باعث می شود به مرور زمان روی عملکرد دستگاه تاثیر بگذارد و نیز باعث ایجاد بوی نامطبوع از یخ گردد و به مرور زمان باعث خرابی دستگاه نیز می گردد.

از مزایای وجود فیلتر در اینگونه تجهیزات این است که باعث می شود که بوی نامطبوعی از یخ به مشام کسی نرسد و یخ دارای آلودگی و املاح اضافه ای نباشد و باعث می گردد که دستگاه در ماکسیمم حالت ممکنه ی خود کار کند و عملکرد آن در هنگام انجام کار کاهش پیدا نکند و همچنین باعث می گردد که هزینه تعمیر و نگداری دستگاه تا حد زیاد و قابل قبولی کاهش یابد.

از آنجایی که با وجود داشتن دستگاه یخ ساز، یخ در ابعاد و اندازه گوناگون در دسترس می باشد شما باید با سنجیدن کسب و کار خود مقدار یخ مصرفی خود را بدانید که به طور معمول در کسب و کارهای مختلف میزان یخ مصرفی معمولا به اینگونه می باشد:

  • فست فود: ۰.۳. تا ۱ کیلو گرم در ساعت
  • رستوران: ۰.۶ تا ۱.۵ کیلو گرم در ساعت
  • کافی شاپ و آبمیوه فروشی ها: ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم در ساعت

گروه صنعتی تجهیز سرمایش با وارد کردن بهترین و به روزترین تجهیزات تولید لوازم آشپزخانه صنعتی اقدام به تولید انواع یخساز صنعتی در ظرفیتهای مختلف نموده است. این شرکت، یخ سازهایی با بالاترین کیفیت ممکن در بازار داخلی و جهانی را در بازار کشور عزیزمان عرضه می نماید و کشورهای همسایه نظیر عراق، افغانستان، عمان، قطر، امارات و… صادر می نماید. این مجموعه توانسته اعتماد مشتریان که با اهمیت ترین گزینه برای خرید یخساز صنعتی می باشد را جلب نماید.

مزایای یخساز صنعتی

از مزایای دستگاه‌های یخ ساز صنعتی تولید شده در گروه صنعتی تجهیز سرمایش می توان چند مورد زیر را ذکر کرد:

  • جنس بیرونی دستگاه از استیل های ۳۰۴ مات و یا خش دار با گرید NO-4 می باشد.
  • بدنه ضد خش و ضد ضربه
  • دارای تجهیزت فیلتراسیون برای فیلتر کردن آب مورد استفاده
  • تماماً اتوماتیک و بدون نیاز به وجود اوپراتور
  • مجهز به مخزن نگدارنده یخ
  • کاهش مصرف انرژی و راندمان بالا
  • دارای ظرفیت درست کردن یخ از ۱۰۰ تا ۲۰۰.۰۰۰ کیلوگرم

یخ ساز اتوماتیک صنعتی

یخساز های اتوماتیک صنعتی جدید از یک پکیج کامل برودتی که روی یک شاسی فلزی سوار می شوند و با یک کاور فلزی پوشانده می شوند تشکیل می شوند.

پکیح برودتی شامل:

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • اواپراتور
  • مخزن گاز مبرد و… می باشد

که نوع و اپراتور آن بسته به نوع یخ تولیدی تغییر می کند.

انواع یخ های مورد استفاده در نوشیدنی ها

یخ ساز های اتوماتیک در ظرفیتهای مختلفی تولید میشوند که هر کدام بسته به نوع نیاز مشتری قابل ساخت میباشد.

انواع یخساز صنعتی

انواع یخسازهای صنعتی تولیدی شرکت تجهیز سرمایش بسته به نوع یخ تولیدی به دسته‌های زیر تقسیم می شوند:

  • حبه ای رستورانی
  • پودری
  • پولکی
  • لوله ای
  • قالبی

یخساز حبه ای

یکی از پر کاربردترین یخسازهای صنعتی، مدل حبه ای می باشد که معمولا در تمامی رستورانها و فود کورت ها مورد نیاز است. یخ ساز حبه ای با تولید یخ در اندازه‌های ۲۶ تا ۳۹ میلیمتر و وزن ۱۴ تا ۴۱ گرم توانایی یخ در ظرفیتهای مختلف را دارا می باشند.

در یخ ساز های صنعتی حبه ای بسته به شکل اواپراتور که مکعبی یا گرد باشد می توان یخ های استوانه ای یا مکعبی تولید نمود. بهترین متریال برای استراکچر و کاور دستگاه به دلیل تماس مداوم با آب و همچنین رعایت مسائل بهداشتی استنلس استیل ۳۰۴ می باشد. زیرا به دلیل دارا بودن خاصیت ضد زنگ اکسید نمی شود و هیچگونه آلودگی به یخ وارد نمی نماید و از طرفی عمر بالایی نیز دارد.

یخسازهای حبه ای دارای اواپراتور مسطح می باشند و چون بصورت دیفراستی هستند اگر از آلیاژ درست ساخته نشوند، پس از مدتی دچار خمش شده و سطح تماس کمتری با کویل برودتی خواهند داشت. در نتیجه یخساز در برخی نقاط اواپراتور یخ تولید نمی کند و ظرفیت تولید یخ ساز صنعتی کاهش می یابد.

  سیستم آب رسانی و مصرف آب در برج خنک کننده

یخساز صنعتی پودری

یخسازهای پودری صنعتی خود به دو بخش تقسیم می شوند:

یخسازهای پودری خارجی: که صرفا در آزمایشگاه‌ها و مراکز تهیه سوسیس و کالباس کوچک کاربرد دارند. یخ سازهای پودری خارجی در ظرفیتهای خاصی مانند ۱۰۰ و ۲۰۰ کیلو گرمی که بیشتر مورد سفارش خریداران هستند وارد کشور می شوند.

یخ سازهای پولکی: با ظرفیت بالای ۱ تن در شبانه روز هستند که با تغییر گام تیغه‌ها یخ پودری تولید مینمایند.

یخساز صنعتی پولکی

یخسازهای پولکی در واقع صنعتی ترین نوع یخساز در جهان می باشند. این یخسازها دارای اواپراتوری به نام درام می باشند. یخ در جداره داخلی درام تشکیل می شود و توسط تیغه ای که در داخل درام تعبیه گردیده خراشیده می شود و به مخزن زیر یخساز ریخته می شود.

در مدلهای قدیمی یخ ساز صنعتی پولکی تیغه دستگاه ثابت بود و درام میچرخید، ولی به دلیل ایجاد استهلاک بالا مخصوصا نشت گاز مبرد، مهندسین اقدام به طراحی دستگاه یخساز پولکی با درام ثابت و تیغه دوار متحرک نمودند. تکنولوژی ساخت درام های دو جداره یخساز در اختیار شرکتهای انگشت شماری در جهان قرار دارد که گروه صنعتی تجهیز سرمایش مفتخر است که یکی از این تولید کنندگان باشد. درام و تیغه دستگاه یخساز پولکی از جنس استنلس استیل ۳۰۴ می باشد تا در تماس با آب دچار زنگ آب نشده و یخ تولیدی آلوده نگردد.

یخ ساز پولکی به دلیل تولید یخ در دمای ۱۰- درجه یخی کاملا خشک و با شک سرمای سه برابری تولید می کند که برای کشتارگاه‌های مرغ و بچینگ سیمان بسیار مناسب می باشد.

یخساز قالبی

یخ تولید شده دز دستگاه یخساز قالبی به صورت قالبی (BLOCK ICE) می باشد که معمولا به شکل قالبهای بزرگ در سایزهای ۲۰*۲۰ و در طول ۱۰۰ سانتیمتر تولید می شوند. وزن این قالبها معمولا ۲۵ کیلوگرمی است و در اکثر کارخانه‌های تولید یخ قالبی به نام یخ ۲۵ کیلویی معرفی میشود.

قطعات یخساز صنعتی

بررسی اجزاء سازنده هر دستگاهی ما را در تصمیم گیری درست راهنمایی می کند. به همین دلیل در این قسمت به بررسی دقیق تر بخش های مختلف یخ ساز های صنعتی می پردازیم.

دستگاه یخ ساز صنعتی از اجزای مختلفی به شرح ذیل تشکیل شده است که برای ظرفیتهای مختلف یخساز متفاوت می باشد اما این اجزا در تمامی یخ سازها به طور مشترک وجود دارد

بدنه یخساز (قسمت بیرونی)

این قسمت از یخساز های صنعتی فلزی هستند و بسته به کیفیت تولیدی و برند سازنده متریال این بخش می تواند ورق رنگ شده، گالوانیزه، استیل ۲۰۱ و استیل ۳۰۴ باشد. بهترین انتخاب برای این بخش بی شک استیل ۳۰۴ است که در برابر سایش و خوردگی و رطوبت بالا مقاومت خوبی دارد. پس از آن می توان استیل ۲۰۱ را انتخاب کرد. لازم به ذکر است که گروه صنعتی تجهیز سرمایش به دلیل رعایت تمامی نکات بهداشتی و اهمیتی که برای سلامتی قائل است برای تولید تمامی یخ ساز های خود از ورق استنلس استیل ۳۰۴ خش دار، مات و یا براق استفاده می نماید که اغلب این استیل ها از برندهای معتبر خارجی می باشد.

استراکچر داخلی

متریال این قسمت حتما می بایست از جنس استیل ۳۰۴ باشد چرا که این بخش در تماس مستقیم و زیاد با رطوبت است و امکان ایجاد زنگ زدگی و ایجاد مشکلات بهداشتی در یخ تولیدی را سبب می شود. این قسمت از دستگاه قابل رویت نیست و خود می تواند یکی از علل اختلاف قیمت در برخی برندهای متفرقه باشد. وظیفه اصلی این سازه نگهداری تجهیزات و انتقال وزن و نیروی آنها به زمین می باشد.

قالب یخسازی

جنس قالبهای یخ می تواند از گالوانیزه، مس، استنلس استیل ۳۰۴ و استنلس استیل ۳۱۶ ضد اسید باشد که بهترین نوع آن قالبهای استنلس استیل ۳۱۶ می باشد زیرا با گذشت زمان و استفاده پی در پی رسوب نمی گیرد و ضد اسید می باشد و همچنین در صورت نیاز قابلیت اسید شویی دارد و از بین نمی رود.

کمپرسور

قلب تپنده هر سیستم برودتی بی شک کمپرسور آن است و می توان آن را مهمترین جز در هر سیستم برودتی دانست، چرا که وظیفه کمپرسور این است که با مکش و فشرده سازی گاز گرم و هدایت آن به کندانسور سیکل برودتی را ایجاد کند. این عمل مکش و دهش یک سیکل پایان ناپذیر در کمپرسور است لذا کیفیت کمپرسور بسیار مهم در انتخاب درست یخساز صنعتی می باشد.

  هرآنچه در مورد اجزای برج خنک کننده باید بدانیم

از برندهای معروف، معتبر و با کیفیت کمپرسور که در تولید یخ ساز های این شرکت استفاده می شود، می توان به دانفوس، تکامسه، سکاپ، بیتزر اشاره کرد که بهترین نوع کمپرسورهای موجود در دنیا می باشند. البته این که برای یخساز از کدام برند و ظرفیت کمپرسور استفاده می شود، بسته به ظرفیت یخ ساز متغیر می باشند.

اواپراتور

ابزاریست که برای تبخیر آب یا دیگر مایعات به کار می‌رود. این ابزار جزء ابزارآلات پر کاربرد در صنایع مختلف از جمله سیستم‌های یخچال، فریزر، یخساز، تهویه مطبوع و… است. تبخیرکننده به وسیله‌ای اطلاق می‌شود که با دریافت حرارت، سیالی را از فاز مایع به فاز گاز تبدیل نماید و شامل انواع مختلفی می ‌باشد که می ‌توان به کتل، فالینگ فیلم عمودی، فالینگ فیلم افقی و پلیت تایپ اشاره نمود.

کندانسور

وسیله یا واحدی است که وظیفه خنک کردن سیال و عمدتاً تبدیل بخار به مایع را بر عهده دارد. از چگالنده در نیروگاه‌ها برای خنک‌کردن سیال در فرایند تولید برق استفاده می‌شود. همچنین در تأسیسات پالایشگاهی و تهویه مطبوع ساختمانی نیز از مبردهای صنعتی استفاده می‌شود. کندانسورها انواع مختلفی دارند و در صنایع مختلف کاربردی هستند یکی از انواع پر کاربرد آن‌ها نوع هواخنک است در صنایع تبریدی (سرمایشی) استفاده می‌شود.

قیمت یخساز صنعتی

قیمت یخساز صنعتی بسته به مدلهای مختلف متفاوت است که شما می توانید جهت اطلاع از قیمت انواع مدل ها با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. قیمت دستگاه یخساز صنعتی به برند دستگاه، ظرفیت، مدل، کمپرسور و بقیه مشخصات تجهیزات مورد استفاده در تولید این دستگاه بستگی دارد. شما عزیزان با توجه به تغییر قیمت و بروز بودن قیمتها حتما با کارشناسان این بخش تماس حاصل فرمایید.

برای بدست آوردن قیمت دستگاه یخ ساز صنعتی ابتدا باید میزان ظرفیت دستگاه را مد نظر قرار داد. در مرحله بعد نوع یخ (قالبی، حبه ای، پودری، پولکی، لوله ای و…). سپس به برند، میزان قدرت، توان و نوع تجهیزات درونی یخساز مانند کمپرسور، کندانسور، آلیاژ قالب یا درام و سپس به جنس استراکچر و بدنه یخساز توجه شود که استفاده از متریال های مختلف می تواند تاثیر چشم گیری در قیمت یخ ساز صنعتی داشته باشد.

در گروه صنعتی تجهیز سرمایش، کارشناسان ابتدا تمامی راهنمایی‌های فنی مربوط به مشخصات دستگاه یخساز را به مشتری ارائه می نمایند و سپس با در نظر گرفتن سلیقه و بودجه مدنظر ایشان نسبت به تنظیم پروپوزال فنی و پیشنهاد قیمت اقدام می‌شود.

شرکت ایران کولینگ سیستم

کیفیت و قابلیت‌های مناسب را برای صنایع بتن تولید می‌کند. این شرکت انواع برج های خنک کننده صنعتی و پکینگ های برج خنک کننده را با ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف، مناسب برای نیازهای مختلف صنایع بتن عرضه می‌کند. بنابراین، می‌توانید با توجه به نیازهای خود و مشخصات مورد نیاز دستگاه یخساز، از شرکت ایران کولینگ خرید این محصولات را انجام دهید.

از مزایای خرید یخسازهای صنعتی ایران کولینگ می‌توان به کیفیت بالا، عملکرد قوی، بازدهی اقتصادی، قابلیت کنترل دمای دقیق و همچنین خدمات پس از فروش حرفه‌ای اشاره کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات متمایز، نیازهای مشتریان خود را در صنایع بتن برآورده کند.

با توجه به تخصص و تجربه ایران کولینگ در زمینه برج خنک کننده، شما می‌توانید با اطمینان خرید خود را از این شرکت انجام دهید.

برای مشاهده و مقایسه انواع برج‌های خنک‌کننده با برندها و ظرفیت‌های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت‌های به‌روز محصولات، به سایت مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) مراجعه نمایید. شما می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش مشاوره دریافت کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *