سیستم برودتی صنعتی چیست؟

سیستم برودتی

سیستم برودتی، یک دستگاهی است که برای حفظ دمای یک سازه و یا دستگاه به منظور فراهم آوردن دمایی مطلوب و همچنین مراقبت از فراتر نرفتن دمای ...


داشتن هوای مطلوب و خنک از مواردی است که همواره انسان ها در جهت تامین آن تلاش کرده اند. سیستم برودتی، یک دستگاهی است که برای حفظ دمای یک سازه و یا دستگاه به منظور فراهم آوردن دمایی مطلوب و همچنین مراقبت از فراتر نرفتن دمای دستگاه از استاندارد مورد نظر می باشد. این فرایند در سیستم برودتی با انتقال دادن گرما از محل مورد نظر، به خنک شدن آن جا کمک می کند و بر خلاف اسم آن سیستم، سرمایی را تولید نمی کند.

تاسیسات برودتی و حرارتی در محل های مختلف به جهت تامین هوای مطلوب و خنک در فصل تابستان و دیگر روز های گرم سال و همچنین در فصل زمستان اهمیت بالایی دارند و لازم است است سیستم ها بر اساس ساختمان و نوع کاربری و شرایط مختلف آن محل به صورت تخصصی و درست طراحی و اجرا شود. سیستم های خنک کننده متنوعی امروزه در سر تا سر جهان استفاده می شوند مثلا انواع کولر ها و دستگاه های چیلر که هر کدام به تنهایی مزیت ها و معایب مختص به خود را دارند. نکته ای که در خصوص سیستمهای برودتی مثل برج خنک کننده لازم است بدانید این است که بر خلاف باوری که از نام این سیستم نشات می گیرد، سیستم برودتی تولید سرما نمی کند، بلکه گرما را از محل مورد نظر می گیرد و به جای دیگری منتقل می سازد. به این ترتیب میزان گرمای آن محل کم می شود و محل مورد نظر به دمای مطلوب دست پیدا می کند. سیستم های حرارتی و برودتی دارای دو دسته کلی هستند که دسته اول، دستگاه های حرارتی و برودتی واحدی و دسته دوم، تاسیسات برودتی و حرارتی مرکزی می باشند.

انواع سیستم های خنک کننده

از آن جایی که از زمان های گذشته انسان ها تمایل بیشتری به داشتن یک تهویه مناسب و مطلوب و زندگی کردن در هوای خنک و دلپذیر بودند، از راه های مختلفی اقدام به خنک کردن هوا می کردند. به لطف پیشرفت تکنولوژی، امروزه سیستم برودی پیشرفت چشمگیری کرده است و می توان بر اساس محل مورد نظر، نوع کاربری ساختمان، تعداد ساکنین و موارد این چنینی از میان انواع سیستم های برودتی و خنک کننده گزینه مناسب را انتخاب کرده و با نصب آن در محل مورد نظر، از هوای خنک در تمامی روز های سال بهرمند شد. برای مثال در صورتی که قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارید لازم است بر اساس کسب و کار مورد نظر، از میان انواع سیستم برودتی که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم، گزینه مناسب را انتخاب کنید و تهویه مناسب را برای خود و کارکنان خود به همراه آورید. همینطور باید در نظر داشته باشید که یک خانه و یا مجتمع مسکونی نیاز به دارا بودن یک سیستم برودتی مناسب می باشد تا ساکنین آن بتوانند زندگی راحتی را در آن محل داشته باشند.

  یخساز صنعتی و کاربرد آن در صنایع بتنی
برج خنک کننده فایبرگلاس
برج خنک کننده فایبرگلاس یک نوع برج خنک کننده است که بدنه آن از ماده‌ای به نام فایبرگلاس یا کامپوزیت ساخته شده است.

سیستم خنک کننده تبخیری

یکی از انواع سیستم برودتی، سیستم های خنک کننده تبخیری هستند که بر اساس نیازی که آب به گرما دارد تا فرایند تبخیر شدن را انجام دهد، به خنک شدن محل مورد نظر موجب می گردد. پایه و اساس سیستم سرمایش تبخیری، عمل تبخیر آب می‌ باشد که ساده ترین روش برای انجام این کار استفاده از یک سیستم فن همچون فن سانتریفیوژ یا فن محوری و پد می باشد. این نوع سیستمها، از قدیمی ترین سیستمهای خنک کننده هستند که معروف ترین آن ها در میان قشر های مختلف کولر آبی هستند و نحوه کار کولر آبی به این شیوه است که آب را بر روی پوشال پخش می شود و با عبور کردن هوای گرم از میان پوشال های کولر، به محیط اطراف سرما منتقل می گردد. سیستم های برودتی تبخیری خود دارای دو دسته می باشد که این دو دسته به شرح زیر است:

  1. سیستم برودتی تبخیری مستقیم
  2. سیستم برودتی تبخیری غیر مستقیم
  3. سیستم خنک کننده تراکمی

به لطف تکنولوژی های نو و پیشرفت علم، سیستم خنک کننده تراکمی که یکی از انواع سیستم برودتی است پدید آمدند. در این سیستم، سیال های استفاده شده که می توانند گاز های خنک کننده و مبرد باشند که با فرایند تبخیر و تقطیر به جزب شدن گرمای موجود در اطراف می پردازند. به این صورت که سیال مورد نظر توسط کمپرسور تحت فشار قرار می گیرند. سپس به کندانسور وارد می شوند که در این قسمت گرمای جذب شده را دفع می کند و در مرحله بعدی به شیر انبساط وارد می شوند. پس از آن که سیال دچار افت فشار شد، به اپراتور وارد می شود تا دوباره همین فرایند از سر گرفته شود. با تکرار این دوره به صورت مکرر، گرمای موجود در هوا گرفته می شود و دمای محیطی که از این سیستم برودتی بهره می برد، پایین بیاید. از مزیت های این نوع سیستم برودتی این است که رطوبت در محل مورد نظر کنترل م شود و افزایش پیدا نمی کند و می توان برای محیط های مختلف از آن استفاده کرد.

سیستم خنک کننده جذبی

سیستم های خنک کننده جذبی نیز از دسته های دیگر سیستم برودتی می باشد که تا زمان پیدایش سیستم برودتی تراکمی بسیار محبوب و پر استفاده بود. در این سیستم همچون سیستم برودتی تراکمی از سیال مبرد در دمای پایین بهره می برد به این صورت که مبرد که در حالت مایع است پس از تحت فشار قرار گرفتن تبخیر می شود و بر اثر گرمای دریافتی برای بخار شدن موجب خنک شدن هوای اطراف می شود. این بخار حاصله توسط مایع دیگر موجود در سیستم که غالبا لیتیوم بروماید است جذب می شود. در مرحله بعدی این مایع حاوی بخار، حرارت می بینند و به این طریق، مبرد به حالت مایع تبدیل می شود و پس از جدا شدن از لیتیوم بروماید، به کندانسور وارد می شود و حرارت خود را از دست می دهد و برای تکرار شدن چرخه دوباره آماده می شود. این روش مزایای مختلفی دارد که می توان به مصرف کم برق، طول عمر بالا و استفاده نکردن از گاز های CFC تنها تعدادی از این مزیت ها می باشند.

  مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و باز

تاسیسات حرارتی و برودتی چه تاسیساتی هستند؟

در یک ساختمان یکی از اهداف مهم در جهت تامین آسایش و آرامش ساکنین، فراهم آوردن تهویه مطبوع و سیستم برودتی و گرمایشی مناسب است. تعبیه کردن سیستم برودتی و حرارتی مناسب در یک ساختمان شلوغ نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. این تاسیسات این امکان را دارند که درجه حرارت و دمای محیط را متعادل نمایند و همچنین هوا را از آلودگی ها نیز با فیلتر کردن برطرف سازند. موارد مختلفی هستند که می توانند به انتخاب سیستم برودتی و حرارتی مناسب کمک کنند. مثلا لازم است با توجه به نوع کاربری یک ساختمان مثل مسکونی و یا تجاری، تعداد افراد ساکن و کسانی که از آن جا استفاده می کنند، شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر و میزان آلودگی و رطوبت موجود در هوا سیستم برودتی و حرارتی مناسب را انتخاب کنید تا بهترین کارآیی و مناسب ترین دما را در محل مورد نظر فراهم کنید.

تاثیر فناوری برودتی مناسب در میزان مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی و منابع سوختی همچون نفت و … از مواردی هستند که با گذر زمان و رشد جمعیت و ساخته شدن ساختمان های بلند روز به روز در حال افزایشش می باشد. یکی از مواردی که می تواند در مصرف انرژی دخیل باشد، استفاده از سیستم ها و تاسیسات برودی مختلف می باشد. از میان انواع سیستم های برودتی مختلف می توانیم میزان مصرف انرژی را نیز افزایش و یا کاهش دهیم. از آن جایی که امروزه بر خلاف گذشته میزان مصرف سوخت های فسیلی و انرژی یکی از دغدغه ها می باشد و تا جایی که امکان دارد لازم است از این منابع بهینه استفاده شود، انتخاب سیستم برودتی مناسب برای مجمتع های مختلف نیز باید اصولی و درست انجام گیرد تا با مصرف حداقلی انرژی بالا ترین بازدهی را برای ساختمان فراهم کنیم.

یکی از این منابع مهم و با ارزش آب می باشد که در انواع سیستم های برودتی مورد استفاده قرار می گیرد تا نتیجه مورد نیاز ساختمان فراهم گردد و با توجه به قرار گرفتن در خشکسالی که امروزه کشور ما از آن رنج می برد و میزان بارندگی نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است، فراهم نمودن یک سیستم برودتی کم مصرف و مناسب از الزامات ساختمان های مختلف می باشد.

  روش ها و اصول نگهداری برج خنک کننده

بخش های تشکیل دهنده یک سیستم برودتی در ساختمان

سیستم برودتی همچون دیگر فناوری ها از بخش های مختلفی تشکیل شده است که با در کنار هم قرار گرفتن و داشتن عملکردی مناسب همه اجزا با یکدیگر، می توانند به خنک شدن و مطبوع شدن هوای محل مورد نظر کمک کنند و موجب تامین آرامش و راحتی افرادی که در آن محل زندگی می کنند و یا به فعالیت می پردازند شوند. در صورتی که در ابتدا یک سیستم برودتی با اجزای با کیفیت تهیه نمائید و در این راستا از متخصصین مجرب درباره درک اجزای برج خنک کننده و دیگر فناوری های خنک کننده بهره مند گردید می توانید سیستم برودتی را تهیه نمائید که سال ها بدون بروز هیچگونه ایراد در محل مورد نظر کار کرده و اینگونه می توانید از بروز هزینه های احتمالی در آینده در جهت تعمیرات و حتی جایگزینی تجهیزات سیستم برودتی جدید پیشگیری نمائید. اجزای اصلی سیستم برودتی به شرح زیر می باشد.

  • پلنیوم هوای مختلط و کنترل هوا در فضای باز
  • فیلتر هوا
  • منبع تغذیه
  • فن های اگزوز یا امداد و یک خروجی هوا
  • مصرف هوا در فضای باز
  • مجاری
  • دستگاه های ترمینال
  • بازگشت سیستم هوایی
  • کویل های گرمایشی و خنک کننده
  • واحد گرمایش یا خنک کننده خودران
  • برج خنک کننده
  • دیگ بخار
  • کنترل
  • خنک کننده آبی
  • تجهیزات رطوبت و رطوبت زدایی

 

شرکت ایران کولینگ سیستم

کیفیت و قابلیت‌های مناسب را برای صنایع بتن تولید می‌کند. این شرکت انواع برج های خنک کننده صنعتی و پکینگ های برج خنک کننده را با ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف، مناسب برای نیازهای مختلف صنایع بتن عرضه می‌کند. بنابراین، می‌توانید با توجه به نیازهای خود و مشخصات مورد نیاز دستگاه یخساز، از شرکت ایران کولینگ خرید این محصولات را انجام دهید.

از مزایای خرید یخسازهای صنعتی ایران کولینگ می‌توان به کیفیت بالا، عملکرد قوی، بازدهی اقتصادی، قابلیت کنترل دمای دقیق و همچنین خدمات پس از فروش حرفه‌ای اشاره کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات متمایز، نیازهای مشتریان خود را در صنایع بتن برآورده کند.

با توجه به تخصص و تجربه ایران کولینگ در زمینه یخسازهای صنعتی، شما می‌توانید با اطمینان خرید خود را از این شرکت انجام دهید و از مزایا و عملکرد برتر دستگاه‌های یخساز آن بهره‌برداری کنید.

برای مشاهده و مقایسه انواع برج‌های خنک‌کننده با برندها و ظرفیت‌های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت‌های به‌روز محصولات، به سایت مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) مراجعه نمایید. شما می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *