کاربردهای برج خنک کننده (cooling tower)

کاربرد برج های خنک کننده

کاربرد برج خنک کننده در صنعت بسیار گسترده است و در زمینه‌های مختلفی مانند صنایع نفت، پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه حرارتی، نیروگاه اتمی، کارخانجات شیمیایی، صنایع غذایی، دارویی، صنایع ذوب فلزات، ریخته‌ گری، کوره‌ های القایی، تولید لاستیک و پلاستیک، تولید شیشه، تولید سرامیک و کاشی، تولید خودرو، صنایع رنگ، تولید لبنیات و مواد غذایی، تولید کاغذ و سایر صنایع که در فرآیند تولید و ساخت نیاز به خنکایش آب دارند، از برج خنک کننده استفاده می‌کنند.

در بیشتر فرآیندهای صنعتی و سیستم‌های تهویه مطبوع، تولید گرما حاصل از فعالیت‌ها وجود دارد و این گرما باید به نحوی از سیستم خارج شود. با توجه به اینکه آب ظرفیت گرمایی بالایی دارد، استفاده از آب برای دفع گرما بهترین راهکار است.

برج خنک کننده یا کولینگ تاور یک نوع ویژه از مبدل حرارتی است که با استفاده از هوا، آب موجود در گردش کندانسور (به روش تبخیری) را خنک می‌کند. برج‌ های خنک کننده در انواع و ابعاد مختلف وجود دارند و در سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمان‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع مختلف استفاده می‌شوند. این برج‌ها می‌توانند از مدل‌های کوچک پشت‌ بامی برای ساختمان‌های مسکونی تا سازه‌های بسیار بزرگ با ارتفاع تا ۲۰۰ متر و قطر ۱۰۰ متر به شکل هذلولی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ استفاده شوند. با توجه به اینکه در بسیاری از صنایع و فرآیند های تولیدی کاربرد دارد، این متن به بررسی کاربردهای برج خنک کننده می‌پردازد.

کاربرد های برج خنک کننده

انواع کاربرد برج خنک کننده در صنایع

کاربرد برج خنک کننده در تهویه مطبوع مرکزی ساختمان ها

به منظور تأمین آب خنک کننده مبرد در سیستم‌های تهویه مطبوع که از چیلر جذبی یا تراکمی آبی به عنوان یک منبع سرمایشی استفاده می‌شود، لازم است یک منبع دیگر در مدار تأسیسات طراحی شود که وظیفه خنک کردن ماده مبرد چیلر را بر عهده بگیرد. این دستگاه، یعنی خنک کننده کندانسور برای چیلرهای جذبی و تراکمی آبی، همان برج خنک کننده است. در بیشتر ساختمان‌های مسکونی و اداری که دارای سیستم حرارت و برودت مرکزی هستند، برج خنک کننده در بام آن‌ها قابل مشاهده است.

  همه چیز درباره برج خنک کننده مدار بسته

راندمان برج‌ های خنک کننده به دبی آب، دمای ورودی و خروجی از کولینگ تاور و دمای مرطوب هوا در تابستان (WB) وابسته است. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از نصب و خرید برج خنک کننده، تمام اصول طراحی و انتخاب آن را در نظر بگیرید.

کاربردهای برج خنک کننده در نیروگاه ها

عمدهٔ انرژی الکتریکی مورد نیاز بشر از نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود. این نیروگاه‌ها معمولاً از بخار سوپرهیت به عنوان سیال و عامل محرک توربین و مولد انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند که طی فرآیندهای مختلف نیاز به خنک سازی دارد. با توجه به نیاز گستردهٔ خنک سازی در نیروگاه‌ها، از کولینگ تاورهای عظیمی استفاده می‌شود که دارای ارتفاع تا ۲۰۰ متر، قطر ۱۰۰ متر و جریان دبی آب تا پنجاه هزار متر مکعب در ساعت هستند. در این نوع از برج خنک کننده به دلیل حساسیت و الزاماتی که در نیروگاه‌ها وجود دارد، می‌بایست در تمام طول مدت فعالیت، عملکرد مطمئن و پایداری داشته باشد.

مهم‌ترین اختلاف در طراحی نیروگاه‌ های حرارتی، نوع سوخت مصرفی در آن‌هاست. در نیروگاه‌ های حرارتی، بخار سوپرهیت و پرفشار آب حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی مانند نفت، ذغال سنگ و گاز طبیعی، انرژی هسته‌ای و یا انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و انرژی زمین گرمایی، توربین‌ها را به حرکت درمی‌آورد. آب داغ پس از تبدیل به بخار سوپرهیت به سمت توربین، که به ژنراتور متصل است، می‌رود و با استفاده از انرژی جنبشی خود آن را به حرکت درمی‌آورد. سپس پس از عبور بخار از توربین وارد کندانسور می‌شود. در این مرحله، برج خنک‌کننده نیروگاه با کاهش دمای بخار، آن را به آب کندانس تبدیل می‌کند.

  یخساز صنعتی و کاربرد آن در صنایع بتنی

به طور کلی، در همهٔ نیروگاه‌های حرارتی، برای خنک کردن بخار خارج شده از توربین در کندانسور، از برج خنک‌کن استفاده می‌شود.

کاربرد برج خنک کننده

کاربرد برج خنک کننده در صنایع مختلف

برج خنک‌ کننده در صنایع مختلف از جمله صنایع پتروشیمی، فولاد، غذایی (مانند صنعت لبنیات)، تولید کاغذ، داروسازی، خودروسازی، صنایع چوب، سیمان، رنگ و رزین، تولید شیشه و سرامیک و غیره استفاده می‌شود. اصلی ترین کاربرد برج های خنک‌ کننده در این صنایع، تعدیل دمای منابع حرارتی و ماشین‌آلات سنگین مانند دستگاه‌های تزریق و کوره‌های القایی است.

به عنوان مثال، در کوره‌های القایی پس از انجام فرآیند ذوب، نیاز به تبادل حرارت با محیط بیرونی وجود دارد و هوای اطراف کوره نمی‌تواند بدون استفاده از آب این حجم زیاد انرژی گرمایی را به محیط بیرون منتقل کند. با استفاده از سیال آب با ظرفیت گرمایی بالا، این فرآیند ساده‌تر می‌شود و پس از دریافت گرما، سیال را به برج خنک‌کننده باز می‌گرداند تا گرما به محیط منتقل شود.

همچنین در صنعت تزریق پلاستیک، در طول چرخه تزریق مواد پلاستیکی، بخش قالب باید در زمان مشخصی خنک شود تا قطعه مورد نظر تولید شود. برای سرد کردن قالب و همچنین خنک‌کاری روغن گردشی در دستگاه تزریق، از برج خنک‌ کننده صنعتی یا چیلر خنک‌ کننده آب استفاده می‌شود.

کاربرد برج های خنک کننده در صنعت نفت و پتروشیمی

در یک پالایشگاه نفت خام که فرآیند اصلی آن کار خنک‌سازی نفت (تقطیر) است، نفت به صورت پلکانی (مرحله به مرحله) در برج تقطیر به دماهای پایین‌تر می‌رسد. در بعضی موارد، دمای نفت خام به بیش از ۴۰۰ درجه سلسیوس افزایش می‌یابد و برای خنک‌ سازی نفت در برج تقطیر، از آب سرد استفاده می‌شود. تأمین آب سرد مورد نیاز در برج تقطیر توسط برج خنک‌ کننده انجام می‌شود.

  روش ها و اصول نگهداری برج خنک کننده

شرکت ایران کولینگ سیستم

کیفیت و قابلیت‌ های مناسب را برای صنایع بتن تولید می‌کند. این شرکت انواع برج های خنک کننده صنعتی و پکینگ برج خنک کننده را با ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف، مناسب برای نیازهای مختلف صنایع بتن عرضه می‌کند. بنابراین، می‌توانید با توجه به نیازهای خود و مشخصات مورد نیاز دستگاه یخساز، از شرکت ایران کولینگ خرید این محصولات را انجام دهید.

از مزایای خرید یخساز صنعتی ایران کولینگ می‌توان به کیفیت بالا، عملکرد قوی، بازدهی اقتصادی، قابلیت کنترل دمای دقیق و همچنین خدمات پس از فروش حرفه‌ای اشاره کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات متمایز، نیازهای مشتریان خود را در صنایع بتن برآورده کند. با توجه به تخصص و تجربه ایران کولینگ در زمینه برج خنک کننده، شما می‌توانید با اطمینان خرید خود را از این شرکت انجام دهید.

برای مشاهده و مقایسه انواع برج‌ های خنک‌کننده با برندها و ظرفیت‌ های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت‌های به‌روز محصولات، به سایت مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) مراجعه نمایید. شما می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *