همه چیز درباره نصب برج خنک کننده در بیمارستان

برج خنک کننده بیمارستان

برج خنک کننده بیمارستان معمولاً از جنس کامپوزیت فایبرگلاس ساخته شده و دارای بدنه‌ای به رنگ سفید است. ظرفیت این برج خنک کننده یا کولینگ تاور نشان دهنده میزان توانایی آن در تهویه و خنک کردن است و می‌تواند بین ۱۰۰ تن تبرید تا ۱۰۰۰ تن تبرید متغیر باشد. در این مقاله از ایران کولینگ سیستم، با توجه به دو سوال اصلی، به توضیحات بیشتر درباره این موضوع خواهیم پرداخت تا با پاسخ دادن به سؤالات مطرح شده، به هدف اصلی مقاله بپردازیم.

همانطور که در مقالات قبلی که در سایت ایران کولینگ سیستم و در چندین نشریه مختلف کشوری بررسی شده است، همیشه نکته مهمی است که در بحث تهویه و خنک کردن به آن توجه کنیم، و آن این است که این سیستم‌ها در چه نوع کاربری‌هایی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، در پروژه‌های مسکونی، سیستم تهویه مطبوع به شکلی انتخاب و بررسی می‌شود، و در پروژه‌های اداری یا تجاری، انتخاب و بررسی دستگاه به شکل دیگری صورت می‌پذیرد. بنابراین، این نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی است که باید به آن توجه کنیم.

در صنعت تهویه، یکی از مسائل و مباحث مهم، انتخاب دستگاه‌ها برای پروژه‌های بیمارستانی است. این مسئله به گونه‌ای مهم است که ممکن است ساختمان یک بیمارستان به دلیل مسائل مختلف، از ساختمان‌ های تجاری، اداری، مسکونی و رفاهی و غیره، تفاوت‌های قابل توجهی داشته باشد. این تفاوت‌ها در تمام بخش‌های سیستم تأثیر مستقیمی دارند و بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

کولینگ تاور بیمارستان

برای تأمین سرمایش یا گرمایش در سیستم تهویه، چیلر به عنوان دستگاه اصلی استفاده می‌شود. انتخاب نوع چیلر به ویژگی‌ها و نیازهای خنک کاری خاصی که برای ساختمان وجود دارد، بستگی دارد. در بیمارستان‌ها، ساختمان به طور کامل متفاوت است و عواملی مانند هوارسان، ایرواشر، هواسازهای مستقل و داکت‌های هوا رسان در راهروها و کوریدورها جزء سیستم تهویه محسوب می‌شوند و باید در محاسبات ظرفیت مد نظر قرار گیرند. اما در ساختمان‌های مسکونی، غالباً نیاز به هوارسان وجود ندارد و انتخاب هواساز همچنین به اندازه‌ای مهم نیست.

در پروژه‌ های اداری، برای انتخاب برج خنک کننده، باید ظرفیت چیلر، هواساز، داکت‌های کوریدور و سایر عوامل را در نظر بگیریم. اما تأمین هوای تازه، به ویژه در مناطق خشک، برای تعیین میزان آبرسانی نیز تأثیر دارد و در انتخاب برج خنک کننده بسیار مهم است. به عنوان مثال، برای یک بیمارستان به مساحت تقریبی ۲۰,۰۰۰ مترمربع که نیاز به یک چیلر با ظرفیت ۸۰۰ تن تبرید دارد، باید ظرفیت هر فن کویل در اتاق‌های بیماران تعیین شود. درباره اینکه انتخاب فن کویل مهمتر است یا انتخاب چیلر، نظرات متفاوتی وجود دارد.

برای تأمین ۲۴۰,۰۰۰ CFM هوای گردشی، برای همان چیلری که در بالا اشاره شد، نیاز به ۱۲۰۰۰ واحد سرما است. اما اگر بخواهیم هوای تازه را به طور کامل تأمین کنیم، ظرفیت هواساز و ظرفیت چیلر هر دو افزایش می‌یابند. در ساختمان‌ های بیمارستانی، برج خنک کننده معمولاً به صورت برج خنک کننده مدار باز یا برج خنک کننده طرح ابارایی انتخاب می‌شود. این نوع سیستم به مقدار آب بیشتری نیاز دارد نسبت به ساختمان‌های مسکونی و اداری، و ممکن است از این آب خنک شده در مصارف خشکشویی بیمارستان و آشپزخانه و سایر مکان‌ها استفاده شود. البته انتخاب نوع برج خنک کننده بستگی به نظر مشاور تاسیسات پروژه دارد.

  نصب برج خنک کننده

برج های خنک کننده بیمارستان

روش کار برج خنک کننده بیمارستان

برج خنک کننده بیمارستان یک سیستم استفاده می‌شود که برای خنک کردن آب استفاده می‌شود. این آب مورد استفاده قرار می‌گیرد در سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های تهویه مطبوع و سایر نیازهای ساختمانی در بیمارستان‌ها. در ادامه، روش کار برج خنک کننده بیمارستان توضیح داده شده است.

جریان آب

ابتدا، آب از منبع خنک کننده (مانند چاه یا رودخانه) جمع آوری می‌شود و به برج خنک کننده منتقل می‌شود. این آب توسط یک پمپ به بالا می‌برد و از طریق لوله‌هایی که در داخل برج قرار دارند به بالا می‌رود.

تماس با هوا

آب به بالای برج می‌رسد و از بالای برج به صورت متراکم به پایین سقوط می‌کند. در همین حین، هوا از طریق برج به طور متعادل پخش می‌شود. این عمل باعث تبادل حرارت بین آب و هوا می‌شود و حرارت از آب به هوا منتقل می‌شود.

تبخیر

هنگامی که آب به پایین سقوط می‌کند، بخار آب تشکیل می‌شود و به هوا تبخیر می‌شود. این تبخیر باعث خنک شدن آب می‌شود و آب خنک شده به سیستم تهویه مطبوع یا سیستم‌های دیگر منتقل می‌شود.

بازگشت آب خنک شده

آب خنک شده به برج بازگشت داده می‌شود و به سیکل برگشتی می‌پیوندد. این عملیات تا زمانی که حرارت مورد نیاز برای خنک کردن آب تأمین شود ادامه می‌یابد.

صرفه‌جویی در مصرف آب

برج خنک کننده بیمارستان می‌تواند به طور موثری مصرف آب را کاهش دهد. زیرا آبی که برای خنک کردن استفاده می‌شود، به طور مداوم در سیکل تبخیر و بازگشت به برج استفاده می‌شود و نیاز به مصرف آب تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

استفاده از روش کار برج خنک کننده بیمارستان، می‌تواند به طور مؤثری آب را خنک کند و مصرف آب را کاهش دهد. این روش به عنوان یک راه حل پایدار برای خنک کردن آب در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود وبه کاهش هزینه‌های انرژی و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند.

انواع برج خنک کننده بیمارستان

برج خنک کن مکعبی کانترفلو یکی از انواع برج‌های خنک کننده است که برای خنک کردن تجهیزات تهویه مطبوع در آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برج‌ها دارای شکل مکعبی هستند و سیستم پاشش آب ثابت و تحت فشاری دارند. همچنین، دارای چهار دریچه هوا در هر چهار طرف برج هستند.

برج خنک کننده مخروطی کانترفلو یا مدور: نیز در بسیاری از بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. این نوع برج خنک کننده دارای بدنه‌ای فایبرگلاس است که شکل استوانه‌ای با ارتفاع کم و قطر بالا دارد.

برج خنک کننده مستطیلی کراس فلو یا جریان متقاطع: نیز از تولید کنندگان خارجی مانند ژاپن، چین و آمریکا به داخل کشور وارد می‌شوند. این نوع برج خنک کننده به دلیل عملکرد خاصی که دارد، در مناطق شمالی و جنوبی کشور استفاده گسترده‌ای دارد.

برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی: یکی از نوع‌های جدید برج‌های خنک کننده است که هیچ رسوبی در مدار کندانسور چیلر ایجاد نمی‌کند و مصرف آب کمتری دارد. این نوع برج خنک کننده به خصوص در مناطق خشک و با کمبود منابع آب استفاده می‌شود.

  بهینه سازی جریان هوا در برج خنک کننده

با استفاده از برج‌های خنک کن هیبریدی، بیمارستان‌ها در مناطق خشک و بدون آب نیز می‌توانند از چیلرهای آبی استفاده کرده و هزینه‌های خرید و نگهداری سیستم‌های سرمایشی را کاهش دهند.

مکان نصب برج خنک کننده بیمارستان

محل نصب برج خنک‌ کننده در بیمارستان معمولاً در بالاترین نقطه ساختمان، به عنوان “Roof Top” انتخاب می‌شود. این انتخاب به دلیل عدم انتقال لرزش و صدا به ساختمان اصلی است. برای این منظور، از شاسی‌های بزرگ با سایلنسرهای فنری یا لاستیکی استفاده می‌شود. این نیاز به طراحی خاصی دارد که با سایر ساختمان‌ها متفاوت است.

در محل نصب برج‌های خنک‌کننده، ممکن است چندین هواساز بزرگ و کوچک به صورت یک یا چند زون نصب شده و اتاق‌های ایر واشر کوچک و بزرگ نیز وجود داشته باشد. در طراحی، باید به این تداخل فضایی توجه شود و فضاهای بدون استفاده زیادی ایجاد نشود. همچنین، هرگز نباید مسیر مکش یا ساکشن هواساز با نصب دستگاه دیگری مسدود شود. همچنین، در طراحی پروژه، باید به این نکته توجه شود که فضاهای بدون استفاده زیادی ایجاد نشود.

به طور خلاصه، مکان نصب برج خنک‌ کننده باید همواره در تماس با میزان هوای زیادی باشد تا بتواند با تماس هوا با آب گرم برگشتی کندانسور چیلر، آن را خنک کند. معمولاً محیط پشت بام یا پارکینگ بیمارستان بهترین مکان برای نصب برج خنک‌ کننده است و این روش در بیشتر بیمارستان‌ های خصوصی یا دولتی کشور مشاهده می‌شود.

علاوه بر قرارگیری در فضای باز و آزاد برای مکش هوا، مکان نصب نیازمند رعایت فواصل مشخصی از سایر دیوارهای احاطه‌کننده برج است. به طور استاندارد، فاصله برج خنک‌ کننده بیمارستان از سایر دستگاه‌ها باید حداقل ۸۰ سانتیمتر باشد. البته، این عدد تقریبی است و وابسته به اندازه و ابعاد برج خنک‌ کننده می‌باشد، برج‌های کوچک معمولاً فواصل کمتری را از دیوارهای دیگر یا دستگاه‌های دیگر نیازمند هستند.

برج های خنک کننده بیمارستان

محاسبه ظرفیت برج خنک کننده بیمارستان

برای محاسبه ظرفیت برج خنک‌ کننده بیمارستان، توان برودتی آن به استناد ظرفیت کمپرسورهای چیلر محاسبه می‌شود. به طور کلی، برای هر ۱۰۰ تن تبرید چیلر تراکمی، ظرفیت ۱۲۵ تن تبرید برای برج خنک‌ کننده در سیستم سرمایشی موتورخانه بیمارستان در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، ۲۵ درصد به علاوه ظرفیت چیلر تراکمی یا جذبی، ظرفیت برج خنک‌ کننده فایبرگلاس را شامل می‌شود. در یک حالت دیگر برای محاسبه ظرفیت برودتی برج خنک‌ کننده، هر ۳.۵ جی پی ام یا گالن بر دقیقه معادل یک تن تبرید برای برج خنک‌کن در نظر گرفته می‌شود.

تولید و ساخت برج خنک کننده بیمارستانی

در برج خنک‌ کننده بیمارستان، متریال یا جنس برج خنک‌کننده نیز تفاوتی با ساختمان‌ های دیگر دارد. در پروژه‌های قدیمی‌تر که هنوز علم تاسیسات با علم شیمی در تولید مواد خاص بدنه هماهنگ نشده بود، برج خنک‌ کننده اغلب از استیل ضدزنگ (فولاد ضدزنگ) ساخته می‌شد. بسیاری هنوز هم باور دارند که این نوع متریال مقاوم‌تر از پلی‌وینیل یا پروپیلن است و در طول زمان کمتر خراب می‌شود.

اما در ظرفیت‌ های بزرگتر، به دلیل هزینه بالای ورق و آلیاژ، استفاده از این نوع برج خنک‌ کننده محدود است و از شکل‌های مدور و معکبی که در پروژه‌های مختلف معمول استفاده می‌شود، استفاده می‌شود. در این حالت، مهم نیست که جنس ورق فلزی قابل استفاده باشد یا نه. بنابراین، از نظر قیمت و نوع کاربری (مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستانی و غیره) تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود خواهد داشت.

  دستگاه یخساز قالبی دست دوم

قیمت برج خنک کننده بیمارستانی

قیمت دستگاه‌ های بسته به عوامل مختلفی تعیین می‌شود که شامل عواملی است که بدون در نظر گرفتن سود شرکت سازنده، مبلغ نهایی را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، یک شرکت سازنده و تولید کننده برج خنک‌ کننده بیمارستان ممکن است از متریال درجه یک یا درجه دو استفاده کند و حتی در ساختار اصلی برج، که برای خریداران قابل تشخیص نیست، ممکن است از مواد درجه یک یا درجه دو استفاده کند. بنابراین، قیمت بسیار بستگی به این عوامل دارد:

تخصص شرکت یا کارخانه تولیدی در زمینه تولید یا مونتاژ برج خنک‌کننده: سابقه و تخصص شرکت در تولید و مونتاژ برج خنک‌کننده تأثیر زیادی بر قیمت و کیفیت محصول نهایی دارد. شرکت‌هایی که در زمینه خاصی تخصص دارند، ممکن است در قیمت و کیفیت بهتری برخوردار باشند.
رزومه شرکت: سابقه شرکت و تجربه آن در تولید برج‌های خنک‌کننده نیز مهم است. برخی شرکت‌ها در طراحی و تولید برج‌های خنک‌کننده مشخصی تخصص دارند و در زمینه‌های دیگر کمتر تجربه دارند. بنابراین، تخصص شرکت در تولید محصولات مشابه نقش مهمی در قیمت و کیفیت محصول نهایی ایفا می‌کند.
تضمین سود شرکت: حجم کالاهای تولیدی توسط شرکت و سطح سودآوری آن نیز تأثیرگذار است. شرکت‌ هایی که محصولات متنوعی تولید می‌کنند و حجم بالایی از فروش دارند ممکن است در تعیین قیمت و کیفیت محصول نهایی متفاوت باشند.

در کل، تعیین قیمت برج خنک‌ کننده بیمارستان به عوامل متعددی بستگی دارد و در نظر گرفتن تخصص شرکت، تجربه آن، و تضمین سود شرکت از محصول نهایی می‌تواند در انتخاب صحیح و بهینه منجر شود.

شرکت ایران کولینگ سیستم

کیفیت و قابلیت‌های مناسب را برای صنایع بتن تولید می‌کند. این شرکت انواع برج های خنک کننده صنعتی و پکینگ برج خنک کننده را با ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف، مناسب برای نیازهای مختلف صنایع بتن عرضه می‌کند. بنابراین، می‌توانید با توجه به نیازهای خود و مشخصات مورد نیاز دستگاه یخساز، از شرکت ایران کولینگ خرید این محصولات را انجام دهید.

از مزایای خرید یخساز صنعتی ایران کولینگ می‌توان به کیفیت بالا، عملکرد قوی، بازدهی اقتصادی، قابلیت کنترل دمای دقیق و همچنین خدمات پس از فروش حرفه‌ای اشاره کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات متمایز، نیازهای مشتریان خود را در صنایع بتن برآورده کند. با توجه به تخصص و تجربه ایران کولینگ در زمینه برج خنک کننده، شما می‌توانید با اطمینان خرید خود را از این شرکت انجام دهید.

برای مشاهده و مقایسه انواع برج‌های خنک‌کننده با برندها و ظرفیت‌های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت‌های به‌روز محصولات، به سایت مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) مراجعه نمایید. شما می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *