همه انواع پکینگ های برج خنک کننده

انواع پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده یا پکینگ مدیا، بخش حیاتی و اساسی در ساختار برج خنک کننده است که به طور خلاصه به آن “پکینگ برج خنک کننده” نیز اشاره می‌شود. هدف اصلی این پکینگ، ایجاد سطح موثر و مفیدی برای تبادل حرارت بین آب داغ و هوای خنک است. سطوحی که توسط پکینگ مدیا ایجاد می‌شوند، مشابه پوشش‌های کولر هستند و سطح تماس و تداخل بین آب و هوا را افزایش می‌دهند. افزایش سطح انتقال حرارت در فرآیند عملکرد برج خنک کننده، تأثیر قابل‌توجهی در عملکرد کلی سیستم دارد.

اهمیت بکارگیری پکینگ در برج خنک کننده

اهمیت پکینگ در عملکرد کولینگ تاور وقتی مشخص می‌شود که سیستم با رسوب و گرفتگی مواجه می‌شود. با تشکیل لایه‌های رسوب و کاهش سطح تبادل حرارت در پکینگ یا فیلینگ‌های خنک کننده، کارایی سیستم کاهش می‌یابد. این کاهش کارایی در برج خنک کننده با افزایش دمای آب سرد خروجی مشاهده می‌شود. در بین اجزای داخلی برج خنک کننده، پکینگ یا سطوح خنک کننده به عنوان قسمتی حیاتی و اساسی، مسئولیت ایجاد سطح تبادل حرارت را بر عهده دارد. پکینگ‌ها بر اساس نوع عملکرد سیستم داخلی کولینگ تاور، انواع پکینگ های برج خنک کننده (انواع پکینگ کولینگ تاور) در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

توضیحات بیشتر در خصوص پکینگ برج خنک کننده

پکینگ‌های برج خنک کننده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و براساس طراحی و کارکرد، در موارد مختلفی استفاده می‌شوند. علاوه بر استفاده در برج خنک کننده، پکینگ‌ها در تجهیزات دیگری مانند اسکرابر (برج اسید) نیز به کار می‌روند. استفاده از پوشش‌های مشبک در سیستم‌های تبخیری بسیار اهمیت دارد. در واقع، اصول طراحی یک اسکرابر و کولینگ تاور بر پایه استفاده از پرکننده (fill) یا پکینگ قرار می‌گیرد.

در یک برج اسید یا اسکرابر، فیلینگ داخلی وظیفه خنک کردن اسید را برعهده دارد و در برج، وظیفه سرد کردن آب را بر عهده دارد. البته، پکینگ در کاربری دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند در گیرها و تصفیه خانه‌ها. در این مورد کاربری، از پوشش‌های پرکننده برای ایجاد سطحی جهت جذب آلاینده‌ها مانند چربی و لجن استفاده می‌شود.

انواع پکینگ های برج خنک کننده

  • پکینگ فیلمی یا لانه زنبوری
  • پکینگ اسپلش یا پاششی

پکینگ‌ های برج خنک کننده براساس نوع عملکردشان به دو دسته پکینگ‌های اسپلش (splash) و فیلمی (film) تقسیم می‌شوند. پکینگ‌های اسپلش، همانطور که از نامشان پیداست، دارای عملکرد پاششی هستند و با تبدیل جریان آب به قطرات ریزتر، باعث افزایش سطح تماس بین آب و هوا می‌شوند. در مقابل، پکینگ‌های فیلمی به صورت لایه نازکی از جریان آب به صورت فیلم تشکیل شده و در تماس با جریان هوای پروانه یا فن قرار می‌گیرند.

انواع پکینگ های برج خنک کننده

پکینگ‌های اسپلش، على رغم داشتن سطح تبادل انرژی کمتر نسبت به پکینگ‌های فیلمی، کمتر به رسوب گیری منجر می‌شوند. همچنین رسوب‌زدایی در پکینگ‌های اسپلش نسبت به پکینگ‌های فیلمی به طرز آسان‌تری انجام می‌شود. ارتباط پکینگ‌های فیلمی به وسیله چسب‌های خاص به صورت بلوک تولید می‌شوند، در حالی که پکینگ‌های اسپلش به صورت قالبی، به صورت جوشی یا به صورت یک تکه تولید می‌شوند.

انواع مدل های رایج پکینگ در کولینگ تاور

  • پکینگ فیلمی یا آبشاری

پکینگ لانه زنبوری برج خنک کننده یا به عبارت دیگر فیلم پکینگ، با استفاده از دو ماده پلیمری PVC و PP (پلی پروپیلن) تولید و عرضه می‌شود. استفاده از پکینگ‌های PVC در برج خنک کننده نسبت به نوع PP به دلیل هزینه‌های کمتر آن، در حال حاضر بیشتر می‌باشد. همچنین، پکینگ‌های فیلمی براساس گام یا فاصله بین ورق‌های مورب در چند گرید مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

پکینگ لانه زنبوری برج خنک‌کننده یا همان فیلم پکینگ، از دو نوع ماده پلیمری، یعنی PVC و PP (پلی پروپیلن) تولید و عرضه می‌شود. استفاده از پکینگ‌های PVC در برج‌های خنک‌کننده نسبت به پکینگ‌های PP به دلیل هزینه‌های کمتر، امروزه بیشتر استفاده می‌شود. همچنین، پکینگ‌های فیلمی نیز براساس نوع گام یا فاصله بین ورق‌های مورب، در چندین گرید مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

مدل‌های رایج پکینگ شامل گام ۱۲، گام ۱۴، گام ۱۹، گام ۲۳ و گام ۳۰ هستند. هرچه گام پکینگ بیشتر باشد، فاصله بین ورق‌های مورب افزایش می‌یابد و سطح ویژه پکینگ کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، کاهش گام پکینگ منجر به افزایش انتقال حرارت بین آب و هوا می‌شود. از سوی دیگر، کاهش گام به میزان زیاد، باعث رسوب و گرفتگی زیاد پکینگ در مدت زمان کوتاه می‌شود.

  برج خنک کننده جریان متقاطع یا ابارا چیست؟

بنابراین، انتخاب گام پکینگ در محدوده استاندارد، یکی از اصول مهم در طراحی برج‌های خنک‌کننده است. به طور کلی، در انواع برج‌ های خنک‌کننده از پکینگ‌های گام ۱۹ و گام ۱۴ استفاده می‌شود و در شرایط محدود، گام ۱۲ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، پکینگ‌های با گام ۲۳ تا ۳۰ بیشتر در سیستم‌های تصفیه فاضلاب برای رشد باکتری‌های مفید استفاده می‌شوند.

مزایای استفاده پکینگ لانه زنبوری PP

  • مقاومت دمایی پلیمر پلی پروپیلن (PP) نسبت به پلیمر پلی وینیل کلراید (PVC) بالاتر است.
  • پکینگ‌های لانه زنبوری ساخته شده از پلی پروپیلن (PP) قابلیت اسیدشویی در هر دوره آورهال برج خنک‌کننده را دارا می‌باشند.
  • در پکینگ‌های لانه زنبوری پلی پروپیلن (PP) از جوش جرارتی به جای چسب استفاده می‌شود.
  • پکینگ‌های لانه زنبوری پلی پروپیلن (PP) دارای عمر طولانی‌تری هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری دشوار و تعویض سالیانه ندارند.
  • پکینگ نت اسپلش

پکینگ نت اسپلش (net splash packing)، یکی از پکینگ‌ های رایج و پرکاربرد در برج‌های خنک‌کننده (cooling tower) است. این نوع پکینگ با اضافه کردن قابلیت پاشش به جریان آب، باعث خردشدن قطرات آب می‌شود. با این قابلیت، جریان آب داغ پاششی بر روی پکینگ نت اسپلش، سطح تبادل حرارت بیشتری با جریان هوا برقرار می‌کند.

این ویژگی باعث می‌شود که این نوع پکینگ‌های برج خنک‌کننده نسبت به نمونه‌های مشابه خود، ساز و کاری متفاوت داشته باشند. بیشتر قالب‌های پکینگ اسپلش از مواد پلی پروپیلن (PP) ساخته می‌شوند. ظاهر پکینگ نت اسپلش شبیه به پکینگ‌های فیلمی بلوکی است و در ابعاد ۱۰۰ در ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر تولید و عرضه می‌شود. اتصال ورقه‌های این نوع پکینگ برج خنک‌کننده به صورت پیمانه (نر و مادگی) است.

انواع پکینگ کولینگ تاور

مزایای پکینگ نت اسپلش برج خنک کن

پکینگ رندوم اسپلش یا پال رینگ (random splash packing)، یکی دیگر از انواع پکینگ‌های استفاده شده در برج‌های خنک‌کننده است. در این نوع پکینگ، مواد پکینگ به صورت رندوم درون یک محفظه در کولینگ تاور قرار می‌گیرند و آب با ریزش بر روی این مدل، در جهات مختلف حرکت می‌کند. اصطلاحاً، پکینگ رندوم اسپلش یا استکانی، در برج‌های خنک‌کننده با جریان‌های مخالف و متقاطع استفاده می‌شود.

ساختار بصری این نوع پکینگ، شامل استوانه‌های کوچک با قطرهای ۱، ۲ و ۳ اینچ است. این استوانه‌ها دارای ۱۲ پره بوده و ارتفاع آنها نیز بین ۲ تا ۷ سانتی‌متر متغیر است. بیشتر مواد استفاده شده در پکینگ‌های استکانی یا پال رینگ، از متریال پلی پروپیلن R220 ساخته می‌شوند. سطح تبادل حرارت مدل‌های مختلف پال رینگ، معادل با ۱۱۰ تا ۱۷۰ متر مربع در متر مکعب است.

مزایای پکینگ پال رینگ برج خنک کن

  • قابلیت شستشو با اسید و رسوب زدایی آسان
  • رسوب پذیری بسیار پایین تر نسبت به مدل های فیلمی
  • نصب آسان و تعویض آسان
  • عملکرد مناسب در برابر آب های داغ
  • تحمل دمای آب داغ تا حدود ۸۵ درجه سانتی گراد
  • بدون جوش و چسب و دارای دوام بالا
  • پکینگ شانه تخم مرغی

پکینگ شانه تخم مرغی (Ebara packing)، که عمومًا در سیستم خنک‌کاری کولینگ تاورهای جریان متقاطع (ابارا) استفاده می‌شود، یکی از رایج‌ترین انواع پکینگ‌ های کولینگ تاور (انواع پکینگ برج خنک کننده) است. پکینگ شانه تخم مرغی (پکینگ برج ابارا) دارای ظاهری شبیه به شانه تخم مرغ با برآمدگی‌های دایره‌ای است. قالباً، این مدل پکینگ در برج‌های خنک‌کننده با جریان عرضی یا کراس فلو استفاده می‌شود.

این مدل پکینگ به دو نوع قطره‌گیر و ساده تولید و طراحی می‌شود. نوع ساده این تیپ پکینگ شامل صفحات شانه تخم مرغی با ضخامت ۵۰۰ میکرون است. صفحات و شیت‌های پکینگ به صورت نر و مادگی قرار می‌گیرند و توسط چسب به یکدیگر متصل می‌شوند. قالب بلوکی این مدل پکینگ در ابعاد ۶۰ در ۳۰ در ۱۰۰ و یا ۱۰۰ در ۵۰ در ارتفاع ۵۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. متریال تولیدی این محصول قالباً از پلیمر PVC است.

  مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و باز

مزایای پکینگ شانه تخم مرغی برج خنک کن

  • قابل کاربری در انواع کولینگ تاور کراس فلو
  • مقاومت بالا در برابر رسوب و گرفتگی
  • مقاومت مناسب در برابر آب گرم (دمای کاری ماکزیمم ۶۵ درجه سانتی گراد)
  • دارای سطح ویژه مطلوب و نصب آسان
  • نوع قطره گیر سبب کاهش هزینه های ناشی از نصب قطره گیر می شود.
  • نوع گرید سفید این مدل قابلیت آنتی یووی دارد.
  • قابلیت افزودن آنتی باکتریال با افزودن ذرات نانو روی و نانو نقره
  • پکینگ گرید اسپلش

پکینگ گرید اسپلش یا اسپلش شبکه‌ای (Grid splash) در انواع کولینگ تاورهای صنعتی بزرگ، کاربرد گسترده‌ای دارد. این نوع پکینگ به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، به طور معمول در برج‌های خنک‌کننده بتنی با ارتفاع چیدمان بالای ۱۲۰ سانتی‌متر استفاده می‌شود. سیستم خنک کاری آب در این نوع پکینگ به صورت جریان ناهمسو عمل می‌کند. به دلیل ساختار مقاومت در برابر رسوبات، این نوع پکینگ به شدت برای آب‌های کثیف و آلوده توصیه می‌شود.

آب‌های کثیف در صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌ها باعث ایجاد رسوبات شدید در بخش پکینگ یا پوشال‌های داخلی کولینگ تاور می‌شود. عدم توجیه اقتصادی استفاده از سیستم‌های تصفیه آب، باعث شده است که استفاده از این نوع پکینگ (گرید اسپلش) در بسیاری از صنایع پتروشیمی رایج و رواج داشته باشد. پکینگ‌های گرید اسپلش دارای عملکرد پاششی بوده و سطح تبادل حرارت زیادی ندارند. سطح تبادل حرارت این نوع پکینگ، معمولاً بین ۶۵ تا ۷۵ متر مربع در متر مکعب است که در مقایسه با نوع آبشاری تقریباً یک سوم آن است.

مزایای پکینگ گرید اسپلش برج خنک کن

  • بسیار مناسب برای آب های کثیف و آلوده
  • نصب و تعویض بسیار آسان
  • عدم وجود جوش و چسب در ساختار بلوکی و دوام بسیار خوب
  • تحمل دمایی بسیار بالا تا دمای ۱۲۰ درجه سانتی گراد به صورت موقت
  • قابلیت اسیدشویی و رسوب گرفتگی بسیار مطلوب
  • مناسب برای کاربری های صنعتی و قابل استفاده در برجهای جریان مخالف
  • پکینگ تیوب اسپلش برج خنک کننده

پکینگ گرید اسپلش یا اسپلش شبکه‌ای (Grid splash) در انواع کولینگ تاورهای صنعتی بزرگ، کاربرد گسترده‌ای دارد. این نوع پکینگ به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، به طور معمول در برج‌های خنک‌کننده بتنی با ارتفاع چیدمان بالای ۱۲۰ سانتی‌متر استفاده می‌شود. سیستم خنک کاری آب در این نوع پکینگ به صورت جریان ناهمسو عمل می‌کند. به دلیل ساختار مقاومت در برابر رسوبات، این نوع پکینگ به شدت برای آب‌های کثیف و آلوده توصیه می‌شود.

آب‌های کثیف در صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌ها باعث ایجاد رسوبات شدید در بخش پکینگ یا پوشال‌های داخلی کولینگ تاور می‌شود. عدم توجیه اقتصادی استفاده از سیستم‌های تصفیه آب، باعث شده است که استفاده از این نوع پکینگ (گرید اسپلش) در بسیاری از صنایع پتروشیمی رایج و رواج داشته باشد. پکینگ‌های گرید اسپلش دارای عملکرد پاششی بوده و سطح تبادل حرارت زیادی ندارند. سطح تبادل حرارت این نوع پکینگ، معمولاً بین ۶۵ تا ۷۵ متر مربع در متر مکعب است که در مقایسه با نوع آبشاری تقریباً یک سوم آن است.

مزایای پکینگ تیوب اسپلش برج خنک کن

  • مناسب برای آب هایی با TDS بالا (آب های کثیف و پالایشگاهی)
  • رسوب پذیری کم در مقابل تبخیر آب مخصوصاً آب های سخت (آب با املاح سنگین یا TH بالا)
  • قابلیت تعویض و شستشو آسان به دلیل داشتن ساختار بلوکی مانند.

انواع پکینگ های کولینگ تاور

  • پکینگ رولی

پکینگ رولی یا مدیای رولی، یکی از انواع رایج پکینگ‌های فیلمی یا آبشاری است. این نوع پکینگ برای برج‌های خنک‌کننده مدور بطور معمول استفاده می‌شود. قطر پکینگ رولی از ۱۲۰ سانتی‌متر تا ۳۰۰ سانتی‌متر به صورت یک تیکه تولید می‌شود. برای پیچیدن این نوع پکینگ، از یک محور با قطر لوله ورودی کولینگ تاور استفاده می‌شود و ورق‌های مدیا مستقیماً از دستگاه اکسترودر به دور لوله خاصی پیچیده می‌شوند.

  نصب برج خنک کننده

تراکم و سطح ویژه این نوع پکینگ مدیا به طور معمول بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ متر مربع در هر متر مکعب تنظیم می‌شود. ورق‌های استفاده شده در تولید این پکینگ دارای ضخامت ۳۵۰ تا ۴۵۰ میکرون هستند و گرانول مصرفی برای تهیه این ورق‌ها از نوع پلیمر PVC است. در این نوع پکینگ، از چسب هگزانول استفاده نمی‌شود و به طور قالبی، این نمونه از پکینگ نسبت به نوع بلوکی گام ۱۹ و ۱۴ مقاومت بیشتری دارد.

  • پکینگ توربو اسپلش

پکینگ توربو اسپلش، یک نوع دیگر از پکینگ مدیا است که در برج‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود و مسئولیت ایجاد سطح انتقال حرارت را بر عهده دارد. این نوع پکینگ ساختاری مشابه چوب‌های اشباح در برج‌های خنک‌کننده قدیمی دارد و دارای سطح موثر کمتری است.

جریان آب با برخورد به تیغه‌های پکینگ توربو اسپلش به شکل هشتی به سمت پایین حرکت می‌کند و به صورت لایه‌لایه با تیغه‌های توربو در تماس قرار می‌گیرد. تیغه‌های پکینگ توربو اسپلش به صورت یک تیکه هستند و روی المان‌های اسپیسر مشخصی قرار می‌گیرند. ارتفاع چیدمان این نوع پکینگ در برخی موارد به ۱۵۰ سانتی‌متر هم می‌رسد.

انواع کاربری پکینگ در تجهیزات صنعتی

پکینگ برج خنک کننده

این بخش در کولینگ‌تاور، یک شبکه منظم یا نامنظم از پوشال‌ها وجود دارد که سطح بسیار زیادی را برای ریزش آب فراهم می‌کند. این شبکه چگال پکینگ‌ها را به عنوان پرکن یا فیلینگ (fill) نیز شناخته می‌شود. پکینگ‌ها در تجهیزات صنعتی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف استفاده از پکینگ در برج خنک‌کننده، ایجاد سطح مفیدی برای تماس آب گرم با هوای سرد محیط بیرون است. به پکینگ در سطوح خنک‌کننده برج، همچنین، اشاره می‌شود.

پکینگ اسکرابر یا برج خنک کننده اسید

اسکرابر یا برج خنک‌کننده اسید، یک دستگاه است که برای خنک کردن اسید و استخراج آن از مخلوط هوا و بخار استفاده می‌شود. در اسکرابر، پکینگ به صورت پال رینگ یا راشینگ رینگ برای ایجاد سطح تماس بین اسید و هوای محیط استفاده می‌شود. در این نوع استفاده از پکینگ، تجهیزات به صورت پال رینگ یا استکانی با استفاده از متریال سرامیک یا استیل در نظر گرفته می‌شوند.

پکینگ یا پد سلولزی در کولرهای صنعتی و کولرهای سلولزی

کولرهای صنعتی برای شرجی کردن و افزایش رطوبت هوا، به طور رسمی از پدهای سلولزی در سیستم خود استفاده می‌کنند. پدهای سلولزی در واقع عملکردی مشابه پکینگ در کولینگ تاور دارند، که هدف اصلی آن افزایش ارتباط تماسی بین هوا و آب است. پدهای سلولزی شکلی مشابه لانه زنبور دارند و به طور معمول از موادی مانند PVC یا HDPE تولید می‌شوند.

شرکت ایران کولینگ سیستم

کیفیت و قابلیت‌های مناسب را برای صنایع بتن تولید می‌کند. این شرکت انواع برج های خنک کننده صنعتی و پکینگ های برج خنک کننده را با ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف، مناسب برای نیازهای مختلف صنایع بتن عرضه می‌کند. بنابراین، می‌توانید با توجه به نیازهای خود و مشخصات مورد نیاز دستگاه یخساز، از شرکت ایران کولینگ خرید این محصولات را انجام دهید.

از مزایای خرید یخسازهای صنعتی ایران کولینگ می‌توان به کیفیت بالا، عملکرد قوی، بازدهی اقتصادی، قابلیت کنترل دمای دقیق و همچنین خدمات پس از فروش حرفه‌ای اشاره کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات متمایز، نیازهای مشتریان خود را در صنایع بتن برآورده کند.

با توجه به تخصص و تجربه ایران کولینگ در زمینه برج خنک کننده، شما می‌توانید با اطمینان خرید خود را از این شرکت انجام دهید.

برای مشاهده و مقایسه انواع برج‌های خنک‌کننده با برندها و ظرفیت‌های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت‌های به‌روز محصولات، به سایت مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) مراجعه نمایید. شما می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *