روش ها و اصول نگهداری برج خنک کننده

روش و اصول نگهداری برج خنک کننده

اصول نگهداری برج خنک کننده


برج خنک کننده (Cooling Tower) یک نوع مبدل حرارتی است که در حوزه تهویه مطبوع و صنایع کاربرد بسیار زیادی دارد. وظیفه برج خنک کننده کاهش دمای آب و هر سیالی است که دارای ظرفیت گرمایی بالایی است، مانند روغن، اسید و سایر سیالات مورد استفاده در برج های خنک کننده مدار بسته صنایع. در این مقاله روش ها و اصول نگهداری برج خنک کننده را بررسی می کنیم.

کولینگ تاورها یکی از تجهیزات کلیدی در صنایع و سیستم های تهویه مطبوع هستند و بسته به نوع کارکرد، به دسته‌ بندی های مختلفی تقسیم می‌شوند. این تجهیزات علاوه بر استفاده در سیستم های تهویه مطبوع و صنایع سبک مانند تزریق پلاستیک، قالب ریزی و صنایع غذایی، در صنایع پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه و سایر صنایع با ظرفیت‌های بالا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مراقبت و نگهداری منظم از جمله عواملی است که عمر، کارایی و راندمان عملکرد کولینگ تاورها را افزایش می‌دهد. همچنین در نواحی سردسیر و در فصل زمستان، نگهداری برج خنک کننده نیز اصول خاصی را می‌طلبد که باید رعایت شود. کارایی و راندمان کولینگ تاورها و چیلرها به طور قابل توجهی به انتخاب و نگهداری صحیح آنها وابسته است.

عدم رعایت نکات اصولی در حفظ و نگهداری برج خنک کننده باعث کاهش راندمان و کارایی آنها می‌شود. کاهش راندمان در برج های خنک کننده منجر به افزایش دمای آب سرد خروجی و در نتیجه اختلال در سایر اجزا سیستم های صنعتی و تاسیسات تهویه مطبوع می‌شود. همچنین، در صنایع، کاهش راندمان عملکرد کولینگ تاورها منجر به کاهش راندمان تولیدات و کاهش کیفیت محصولات خواهد شد. بنابراین، اگر برج های خنک کننده برای خنک کردن آب کندانسورهای آبی چیلرها استفاده شوند، کاهش راندمان آنها منجر به مشکلات در تأمین سرمایش در پروژه خواهد شد.

اصول نگهداری برج خنک کننده

اجزای انواع برج خنک کننده

  • بدنه
  • اسکلت یا استراکچر داخلی و زیرین
  • گیربکس
  • فن استک
  • فن یا پروانه
  • نازل
  • کویل(در برج مداربسته)
  • سیستم کاهش دور
  • الکتروموتور
  • توری فن گارد
  • تشک توزیع آب
  • پکینگ ها یا سطوح تبادل حرارت
  • دریچه ورود هوا (لوور)
  • قطره گیر (المیناتور)
  • سیستم توزیع و پاشش آب
  • شناور پرکن آب جبرانی
  • فلنچ تخلیه و شیر تخلیه
  • فلنج ورودی و خروجی
  • فیلتر آشغال گیر پمپ مکش
  • فیلتر ورودی هوا
  • پنل دسترسی
  • حوضچه(تشتک)
  همه چیز درباره نصب برج خنک کننده در بیمارستان

اصول نگهداری برج خنک کننده

  1. برای حفظ و نگهداری منظم از برج خنک کننده، لازم است قطعات داخلی آن به صورت دوره‌ای بازدید شده و چک شوند. این قطعات شامل پکینگ‌ها، نازل‌ها و تشتک ذخیره آب هستند و باید تمیز شوند.
  2. همچنین، تجهیز مسیر آب جبرانی برج به یکی از انواع سختی‌گیرهای مغناطیسی، رزینی یا الکتراسونیک انجام شود. تیغه‌های فن نیز باید تنظیم شده و عملکرد پروانه (مکش خوب و عدم لرزش) چک شود.
  3. توری آشغالگیر در تشتک باید به صورت منظم خالی شود و در صورت استفاده از رزین سختی‌گیر، آب جبرانی باید احیا شود. میزان املاح موجود در تشتک کنترل شده و با تنظیم بلودان و تصفیه آب چرخشی کاهش یابد.
  4. سطح آب موجود در تشت نیز باید بررسی شده و در صورت کاهش آن، شناور چک و بلودان به طور موقت قطع شود. سیستم لوله‌کشی نیز باید به صورت منظم بررسی شده تا از وجود نشتی و خرابی جلوگیری شود.
  5. فیلترهای دستگاه تصفیه آب در مدار آب شناور برج خنک کننده بزرگ صنعتی باید تعویض شوند. همچنین، دمای موتور و آمپر مصرفی آن باید به صورت دائم بررسی شده و با آمپر قید شده بر روی دستگاه مقایسه شود.
  6. جریان زیراب یا بلودان هر هفته به صورت دستی یا اتوماتیک چک شود. در زمان خاموشی برج خنک کننده و در فصول سرد، آب تشتک تخلیه شود.
  7. در طول دوره خدمات پس از فروش، توسط کارشناسان شرکت سازنده، خدمات نگهداری و سرویس روزمره در هر فصل انجام شود.

نکات مهم در نگهداری برج خنک کننده

  • با انجام کنترل و بازرسی دوره‌ای، عمر و عملکرد قطعات داخلی افزایش خواهد یافت.
  • عملکرد صحیح قطعات داخلی باعث افزایش بهره‌وری در کارکرد کولینگ تاور می‌شود.
  • اجرای صحیح سیستم پاشش آب و سیستم هوادهی منجر به کاهش مصرف آب و برق می‌شود.
  • نگهداری صحیح دستگاه باعث کاهش هزینه‌های مربوط به تعویض قطعات داخلی برج خنک کننده می‌شود.
  • شستشوی دوره‌ای قطعات داخلی مانند پکینگ، منجر به کاهش هزینه‌های مربوط به تعویض فیلتر آب تغذیه و در گردش برج خواهد شد.
  یخساز صنعتی و کاربرد آن در صنایع بتنی

نگهداری برج خنک کننده

نگهداری برج خنک کننده در زمستان

در صورت استفاده از برج‌ های خنک‌کننده در مناطق سردسیر یا واحدهای صنعتی که در زمستان فعال هستند و در هوای مرطوب با دمای زیر صفر قرار دارند، احتمال یخ‌زدگی وجود دارد. در این مورد باید توجه داشت که برج‌ های خنک‌کننده مورد استفاده در زمستان باید تجهیز به المنت گرمایشی آب در تشتک برج داشته باشند، با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی.

اهمیت المنت گرمایشی، به ویژه در برج‌ خنک‌ کننده مدار بسته، بسیار بیشتر است و برای عملکرد صحیح و حیاتی برج ضروری است.

برج‌ های خنک‌کننده بر اساس شرایط گرمای تابستان طراحی و ساخته شده‌اند. از این رو، استفاده از آنها در زمستان به ظرفیت بیشتری نسبت به نیاز واقعی آنها صورت می‌گیرد. با این حال، در سراسر جهان برج‌ های خنک‌ کننده در دماهای بسیار پایین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به موارد فوق، در استفاده از برج‌ های خنک‌کننده در زمستان، نکات زیر باید مدنظر قرار گیرند:

  1. هرگز کولینگ تاورها بدون بار حرارتی راه‌اندازی نشوند، زیرا بدون بار حرارتی، آب به سرعت یخ می‌زند.
  2. در صورتی که دمای آب بسیار پایین باشد و نیاز به بای‌پس برای بالابردن دمای آب وجود داشته باشد، باید برای جلوگیری از یخ‌زدگی آب، از المنت گرمایشی یا مسیر آب گرم بای‌پس استفاده شود و آب گرم به صورت مستقیم به تشتک برج خنک‌کننده وارد شود.
  3. در فصل زمستان، برای نگهداری برج‌های خنک‌کننده، مقدار دبی آب را کاهش ندهید و همواره در محدوده نرمال بر روی پکینگ‌ها توزیع شود. در صورت کاهش توزیع آب بر روی پکینگ‌ها، آب به سرعت دمای خود را از دست خواهد داد و کولینگ تاور دچار یخ‌زدگی خواهد شد.
  4. در نهایت، برای جلوگیری از یخ‌زدگی برج خنک‌کننده در زمستان (در صورت عدم فعال بودن سیستم خنک‌ کننده)، می‌توانید آب برج خنک‌کننده را تخلیه کرده و عملاً آن را از مدار خارج کنید.

تجهیز سرمایش؛ بهترین قیمت ها و برند های تجهیزات تأسیسات ساختمان

شرکت ایران کولینگ سیستم

کیفیت و قابلیت‌های مناسب را برای صنایع بتن تولید می‌کند. این شرکت انواع برج های خنک کننده صنعتی و پکینگ برج خنک کننده را با ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف، مناسب برای نیازهای مختلف صنایع بتن عرضه می‌کند. بنابراین، می‌توانید با توجه به نیازهای خود و مشخصات مورد نیاز دستگاه یخساز، از شرکت ایران کولینگ خرید این محصولات را انجام دهید.

  برج خنک کننده جریان متقاطع یا ابارا چیست؟

از مزایای خرید یخساز صنعتی ایران کولینگ می‌توان به کیفیت بالا، عملکرد قوی، بازدهی اقتصادی، قابلیت کنترل دمای دقیق و همچنین خدمات پس از فروش حرفه‌ای اشاره کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات متمایز، نیازهای مشتریان خود را در صنایع بتن برآورده کند.

با توجه به تخصص و تجربه ایران کولینگ در زمینه برج خنک کننده، شما می‌توانید با اطمینان خرید خود را از این شرکت انجام دهید.

برای مشاهده و مقایسه انواع برج‌ های خنک‌ کننده با برندها و ظرفیت‌های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت‌های به‌روز محصولات، به سایت مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌ های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) مراجعه نمایید. شما می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *