تاریخچه کولینگ تاور (cooling tower)

تاریخچه برج های خنک کننده

تاریخچه برج خنک کننده، در این پژوهش علمی و تحقیقاتی، هدف ما بررسی تاریخچه و تحول برج‌های خنک‌کننده، یا به عبارت دیگر، رشد و پیشرفت کولینگ تاور در طول تاریخ است. برج خنک‌کننده یا کولینگ تاور، به عنوان یک اصطلاح عمومی در صنعت جهانی، در طول تاریخ کاربردهای گسترده‌ای داشته است. نخستین نمونه‌های تاریخی طراحی برج خنک‌کننده یا کولینگ تاور در زمان باستان مصر مشاهده می‌شود، که به منظور خنک کردن آب جهت استحمام استفاده می‌شدند و با استفاده از پاشش جریان آزاد آب روی سنگ‌های ساخته شده دستی، ایجاد می‌شدند.

در طول سال‌های طولانی در گذشته، بدون داشتن دانش فنی و حتی بدون آگاهی از نام و تکنولوژی طراحی سیستم‌های خنک‌کننده، انسان‌ها در موارد مختلف از انواع مختلف کولینگ تاورهای صنعتی استفاده می‌کردند. در ادامه مقاله، با توضیح دو سوال اساسی و حیاتی، به بررسی تاریخچه برج های خنک کننده خواهیم پرداخت.

گذری کوتاه بر تاریخچه برج های خنک‌کننده

بعد از گذشت انقلاب صنعتی اروپا و افزایش رشد صنعت در دنیا استفاده مستقیم از آب رودخانه‌ها، رودها، دریاچه‌ها و چاه‌ها به منظور خنک کردن دستگاه‌های صنعتی گسترش افزونی پیدا کرد. سالها روش استفاده مستقیم از آبهای منابع طبیعی جهت خنک کردن وسایل صنعتی در گزینه اول کارخانجات بزرگ صنعتی قرار داشت.

در این روش قدیمی آب رودخانه‌ها پس از ورود به ماشین آلات و خنک‌سازی آنها مستقیم به رودخانه بر می‌گشت. روش فوق آلاینده‌های موجود در کارخانه‌های صنعتی را وارد آب رودخانه می‌کرد و سبب افزایش آلاینده‌های زیست محیطی می‌شد. کاهش رشد اکوسیستم جانوری و گیاهی از دیگر تبعات بکارگیری از آب رودخانه در خنک‌کاری رودخانه‌ها بشمار می‌آمد.

در طول تاریخ، برای حل این مسئله چه راهکارهایی پیشنهاد شده است؟

پس از گذشت چند دهه و کاهش روزافزون منابع طبیعی، بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل کمبود منابع آبی و تأثیرات زیست محیطی به دنبال یافتن راهکارهای مناسب شدند. بهترین راهکار پیشنهادی استفاده از یک دستگاه خنک کننده آب به نام برج خنک کننده بود که تا حد زیادی مشکلات را حل کرد. استفاده از برج‌های خنک کننده در طول تاریخ منجر شد که آلودگی‌های کارخانه‌های صنعتی به صورت مستقیم وارد آب رودخانه نشود

  کاربردهای برج خنک کننده (cooling tower)

در ابتدا، آب چاه‌ها و رودخانه‌ها فقط به عنوان آب جبرانی در برج‌های خنک کننده استفاده می‌شد. با پیشرفت دانش مهندسی در علم تبرید، استفاده از آب تصفیه شده به عنوان جایگزینی برای این منابع مورد استفاده قرار گرفت.

cooling water Builder

اولین برج خنک کننده با نام “Cooling Water Builder” در نزدیکی رودخانه‌ها ساخته شد و در این فرآیند، به منظور بازگشت آب گرم مصرفی به رودخانه‌ها، در کارخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار گرفت. این برج خنک کننده اولیه اغلب دارای سازه‌های بتنی بزرگ بود. برج خنک کننده بتنی از زمان انقلاب صنعتی اروپا تا به امروز در استفاده قرار گرفته است. امروزه، برج‌های خنک کننده با ساختار بتنی، به شکل‌های مختلفی مانند هذلولی و مکعبی در صنایع نیروگاهی و پتروشیمی استفاده می‌شوند. به این نوع از برج‌های خنک کننده، برج خنک کننده نیروگاه نیز گفته می‌شود.

آخرین نسل برج‌های خنک کننده که در تاریخچه کولینگ تاورها مورد بررسی قرار می‌گیرد، برج‌ خنک کننده فایبرگلاس هستند.

تاریخچه برج خنک کننده

برج خنک کننده چوبی

نسل بعدی از انواع دستگاه‌های برودتی در مرور زمان و در بررسی تاریخ، برج خنک کننده چوبی بحساب می‌آید. برج خنک کننده چوبی عموماً بدلیل ساخت سریع‌تر و وزن کمتر، جایگزین مناسبی برای برج خنک کننده بتنی در اسکیل‌های کوچک‌تر محسوب می‌شد. در برج خنک کننده چوبی، اولین نوع از پکینگ برج خنک کننده با ساختار چوبی مورد استفاده قرار گرفت.

پس از مدتی، برج خنک کننده چوبی به دلیل عدم مقاومت کافی در برابر پوسیدگی، آفتاب‌سوختگی، جذب آب و تغییر شکل در مرور زمان، به طور کامل از صنعت خارج شد و برج خنک کننده گالوانیزه یا برج خنک کننده فلزی با سیستم هوادهی سانتریفیوژ جایگزین برج خنک کننده چوبی شد.

  هرآنچه در مورد اجزای برج خنک کننده باید بدانیم

برج خنک کننده گالوانیزه به دلیل داشتن مقاومت بیشتر در برابر پوسیدگی، عدم تغییر شکل و سازه پایدارتر، جایگزین خوبی برای برج خنک کننده چوبی محسوب می‌شد. اما در نهایت نیز برج خنک کننده گالوانیزه نسبت به آب واکنش‌پذیر بود و به سرعت آثار زنگ‌زدگی، پوسیدگی و رشد میکروارگانیسم‌ها (لجن‌ها) در آن‌ها دیده می‌شد. تعمیرات برج خنک کننده گالوانیزه یا به عبارت دیگر برج خنک کننده فلزی به دلیل زنگ‌زدن اتصالات و عدم دسترسی آسان به اجزای داخلی برج خنک کننده، به شدت دشوار بود.

مزایای اصلی نسل جدید برج‌های خنک‌کننده

  1. سبک بودن و قابلیت جابجایی و حمل آسان
  2. تعمیر و نگهداری آسان نسبت به برج‌های خنک‌کننده گالوانیزه و بتنی
  3. عدم نفوذ نور خورشید به داخل دستگاه (به دلیل رنگ سفید بدنه که انرژی تابشی خورشید را جذب نمی‌کند)
  4. عدم واکنش با آب و عدم پوسیدگی و زنگ‌زدگی بدنه فایبرگلاس در مقابل آب
  5. عدم رشد باکتری‌ها، میکروارگانیسم‌ها و لجن در تشتک ذخیره آب سرد

شناخت بیشتر در رابطه با انواع برج های خنک کننده

برج خنک‌کننده فایبرگلاس یک نوع سیستم برودتی خنک‌کننده آب است که ساختار کامپوزیتی یا فایبرگلاس دارد. این نوع برج خنک‌کننده برخورداری از مزایای بیشماری نسبت به مدل‌های قبلی خود است. امروزه برج خنک‌کننده فایبرگلاس در دو نوع برج خنک‌کننده مدارباز و برج خنک‌کننده مداربسته تولید و طراحی می‌شود. همچنین، نسل جدید برج‌های خنک‌کننده با هدف کاهش مصرف آب جبرانی، کاهش رسوبات در برج‌های خنک‌کننده و بهبود مصرف انرژی، تحت عنوان برج خنک‌کننده هیبریدی و برج خنک‌کننده تبخیری یا کندانسورهای تبخیری، به عنوان جایگزینی برای برج‌های خنک‌کننده مدارباز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  عیب یابی برج خنک کننده

شرکت ایران کولینگ سیستم

کیفیت و قابلیت‌های مناسب را برای صنایع بتن تولید می‌کند. این شرکت انواع برج های خنک کننده صنعتی و پکینگ های برج خنک کننده را با ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف، مناسب برای نیازهای مختلف صنایع بتن عرضه می‌کند. بنابراین، می‌توانید با توجه به نیازهای خود و مشخصات مورد نیاز دستگاه یخساز، از شرکت ایران کولینگ خرید این محصولات را انجام دهید.

از مزایای خرید یخساز صنعتی ایران کولینگ می‌توان به کیفیت بالا، عملکرد قوی، بازدهی اقتصادی، قابلیت کنترل دمای دقیق و همچنین خدمات پس از فروش حرفه‌ای اشاره کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات متمایز، نیازهای مشتریان خود را در صنایع بتن برآورده کند.

با توجه به تخصص و تجربه ایران کولینگ در زمینه برج خنک کننده، شما می‌توانید با اطمینان خرید خود را از این شرکت انجام دهید.

برای مشاهده و مقایسه انواع برج‌های خنک‌کننده با برندها و ظرفیت‌های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت‌های به‌روز محصولات، به سایت مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) مراجعه نمایید. شما می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *