آشنایی با انواع برج خنک کننده

آشنایی با انواع برج خنک کننده

برج های خنک کننده برای خنک کردن آب فرآیند و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد تجهیزات ضروری هستند. آنها در تاسیسات صنعتی مانند پالایشگاه های نفت، کارخانه های شیمیایی و نیروگاه های حرارتی مفید هستند و در تاسیسات تولیدی و بسیاری از ساختمان های دارای سیستم تهویه مطبوع (HVAC) رایج هستند.برج های خنک کننده انواع مختلفی دارند و مهم است که برج خنک کننده را متناسب با نیاز کارخانه خود انتخاب کنید.

در راهنمای زیر، نحوه کار این دستگاه ها را توضیح خواهیم داد و در مورد برخی از انواع مختلف برج های خنک کننده در جهت آشنایی با انواع برج خنک کننده بحث خواهیم کرد.

آشنایی با انواع برج خنک کننده

برج های خنک کننده دارای چند طرح منحصر به فرد هستند که از فناوری های مختلفی برای خنک کردن آب فرآیند استفاده می کنند. در زیر، برخی از انواع مختلف برج خنک کننده را مورد بحث قرار خواهیم داد. برای کسب اطلاعات در مود کاربرد آنها میتوانید به وب سایت کاربرد برج خنک کننده سر بزنید.

صنعت خنک کننده معمولاً برج های خنک کننده را به روش های مختلفی دسته بندی می کند، از جمله:

  • جریان ها به صورت افقی یا عمودی  می باشد
  • چه از فن های مکانیکی استفاده کنند و چه از همرفت(انتقال گرما) طبیعی
  • فن های آنها در کجا و با چه زوشی قرار گرفته است

یک برج خنک کننده میتواند خود به تنهایی در بیش از یکی از دسته بندی های فهرست شده که در ادامه اشاره خواهد شد قرار بگیرد مانند برج خنک‌ کننده با جریان متقابل یا برج خنک‌ کننده با جریان متقاطع.

انواع برج های خنک کننده

جریان متقاطع

در آشنایی با انواع برج خنک کننده برج های خنک کننده جریان متقاطع نام خود را به این دلیل گرفته اند که هوای مورد استفاده آنها به طور عمود بر جریان آب قطع می شود. برج‌های جریان متقاطع از پرکننده‌ های اسپلش استفاده می‌کنند که به هوای ورودی اجازه می‌دهد به صورت افقی در برج خنک‌کننده جریان یابد. در همان زمان، گرانش آب گرم را از حوضه های توزیع در بالای برج به پایین می فرستد. مزیت برج‌ های خنک‌ کننده جریان متقاطع ارتفاع زیاد آنهاست و از ساده‌ترین مدل‌ها برای نگهداری هستند.

از آنجایی که آنها از نیروی جاذبه برای کمک به تماس هوا به آب استفاده می کنند، می توانند از پمپ های کوچکتر استفاده کنند، بنابراین به صرفه هستند و نگهداری از آنها آسان است ( حتی در هنگام استفاده). و به دلیل اینکه اسپری آنها بدون فشار است، جریان آب متغیرتری را سبب می شوند. با این حال، آنها بیشتر از برج های جریان مخالف در معرض یخ زدگی هستند و می توانند ناکارآمدتر باشند. طراحی آنها همچنین باعث می شود که پر شدن آنها با خاک یا زباله، به ویژه در مناطق بادخیز، شنی و گرد و غبار، بیشتر شود. برج‌ های خنک‌ کننده AXS EVAPCO نمونه‌های خوبی از برج‌های جریان متقاطع با کشش القایی هستند.

  عوامل مؤثر بر خوردگی در برج خنک کننده

جریان متقابل

برج های خنک کننده ضد جریان نام خود را به این دلیل گرفته اند که هوا و آب از دو طرف برج وارد می شوند. در برج خنک کننده جریان مخالف، مانند برج های جریان متقاطع، آب از بالای برج به پایین جریان می یابد. در این مورد، هر چند، هوا نیز به صورت عمودی در سرتاسر اسپلش پر، از پایین برج به سمت بالا حرکت می کند. از آنجایی که جریان هوا به سمت بالا است، برج‌ های جریان مخالف نمی‌توانند از حوضچه‌های جریان ثقلی استفاده کنند، بنابراین این برج‌ها از نازل‌های اسپری تحت فشار برای توزیع آب روی پرکننده پاشش استفاده می‌کنند (splash). برج‌های جریان مخالف نسبت به برج‌های جریان متقاطع از نظر اندازه متوسط ​​هستند، به این معنی که گاهی اوقات می‌توانند کارایی بیشتری داشته باشند.

به دلیل توزیع اسپری، مقاومت بیشتری نسبت به برج های جریان متقاطع در برابر یخ زدگی دارند. سطح وسیع حجم زیاد اسپری که آنها تولید می کنند، انتقال حرارت را کارآمدتر می کند. با این حال، مصرف انرژی بیشتر و پمپ های بزرگتر مورد نیاز برای فشار دادن هوا به جریان آب نیز می تواند منجر به ناکارآمدی عملیاتی و افزایش قبوض آب و برق شود. برج های ضد جریان نیز گاهی اوقات با جریان آب متغیر دست و پنجه نرم می کنند زیرا می تواند ویژگی های پاشش برج را مختل کند. و اغلب می‌توانند سر و صدای بیشتری نسبت به جریان متقاطع خود داشته باشند، زیرا آب باید دورتر از کف پرکننده به حوضه جمع‌آوری بیفتد. نمونه های خوبی از برج های جریان مخالف هستند V BAC برج های خنک کننده سری

ساخت و کار طبیعی

برخلاف برج‌ های خنک‌کننده مکانیکی مانند مدل‌ های کشش القایی و اجباری، بُرج‌های خنک‌ کننده پیش‌کش طبیعی یا غیرفعال از همرفت طبیعی استفاده می‌کنند. هوا به طور طبیعی در برج جریان دارد و تفاوت در چگالی هوا الگوهای حرکتی خاصی را ایجاد می کند. هوای سرد و خشکی که به داخل برج جریان می‌یابد نسبت به هوای گرم و مرطوبی که پس از تماس با آب گرم به بیرون می‌رود، چگالی کمتری دارد، بنابراین هوای گرم به طور طبیعی در حالی که هوای سرد پایین می‌آید بالا می‌رود.

  دستگاه یخساز قالبی دست دوم

این حرکات یک الگوی ثابت و ثابت از گردش هوا ایجاد می کند که به خنک شدن آب ورودی و آزادسازی گرما کمک می کند. برج های کششی طبیعی اغلب دارای معماری دودکش شیب دار برای افزایش جریان عمودی طبیعی هوا هستند. یکی از انواع موثر برج خنک‌ کننده طبیعی، برج خنک‌کننده هیپربولیک است. این برج های خنک کننده از طراحی دودکش استفاده می کنند تا هوای خشک و خنک بیرونی هوای گرم و مرطوب را فشار دهد. پایین بُرج حاوی اسپلش است و هوای خنک که به سمت بالا حرکت می کند، آب پاشیده شده روی آن را خنک می کند.

برج های هایپربولیک فواید زیادی دارند. شکل هذلولی  آنها به هدایت جریان هوا به سمت بالا کمک می کند و کارایی آنها را افزایش می دهد. آنها همچنین معمولاً یکپارچگی و استحکام ساختاری چشمگیر را ارائه می دهند در حالی که در ساخت خود فقط به مقدار کمی از مواد نیاز دارند. آنها سازه های رایج در تاسیسات صنعتی مانند نیروگاه های زغال سنگ هستند. ENEXIO نمونه‌های خوبی از برج‌های خنک‌کننده پیش‌کش طبیعی تولید می‌کند.

ساخت و کار القایی

برج های خنک کننده کششی القایی از وسایل مکانیکی – مانند سیستم های فن – برای حرکت هوا در برج استفاده می کنند. یک برج کشش القایی معمولاً دارای فن هایی است که در بالای خروجی هوا قرار دارند. این فن ها هوای خنک را از داخل برج می کشند. آنها نام خود را از القای هوای گرم و مرطوب از خروجی تخلیه گرفته اند.

یکی از مزایای برج خنک کننده پیش نویس القایی این است که نیروی القایی به این معنی است که هوا هنگام خروج از برج با سرعت بالایی حرکت می کند. این سرعت بالا هوا را به اندازه کافی دور می کند تا از چرخش مجدد ناخواسته جلوگیری کند.برج‌های خنک‌کننده AT EVAPCO و برج‌های خنک‌کننده SUN نمونه‌های خوبی از برج‌های جریان ضد جریان القایی هستند، مانند برج‌های خنک‌کننده PT2 BAC.

برج کشش اجباری

برج کشش اجباری مشابه برج کشش القایی است، اما محل قرارگیری فن های آن متفاوت است. یک برج کشش اجباری معمولاً دارای فن هایی است که به جای خروجی هوا در ورودی هوا قرار دارند. این فن ها که در کناره ها یا در پایه بُرج قرار دارند، به جای کشیدن هوا، مستقیماً به داخل برج فشار می آورند. برج‌های خنک‌کننده با کشش اجباری هوا را با سرعت بالا وارد می‌کنند، اما تمایل دارند آن را با سرعت پایین‌تری تخلیه کنند، زیرا اصطکاک باعث کاهش هوا در هنگام عبور از برج می‌شود.

  تفاوت بین برج های خنک کننده جریان متقاطع و ضد جریان

این سرعت کمتر به این معنی است که برج های کششی اجباری بیشتر در معرض گردش هوای نامطلوب هستند. طراحی آنها همچنین باعث می شود که آنها را پرهزینه تر و ناکارآمدتر اجرا کنند زیرا به قدرت بیشتری نیاز دارند. و مانند برج های جریان متقاطع، برج های کشش اجباری نسبت به انواع دیگر برج ها مستعد یخ زدگی هستند.با این حال، بُرج های خنک کننده با کشش اجباری به ویژه در تاسیسات داخلی مفید هستند زیرا فشار بالا را به خوبی تحمل می کنند. این توانایی آنها را به خوبی برای فضاهای داخلی کوچکتر مناسب می کند.برج های خنک کننده LSTE EVAPCO و برج های خنک کننده LPT نمونه های خوبی از برج های جریان مخالف اجباری هستند.

خرید برج خنک کننده فایبرگلاس از ایران کولینگ

شرکت ایران کولینگ با سابقه‌ ای چند ساله در زمینه تولید و عرضه تجهیزات خنک کننده، به یکی از معتبرترین و مورد اعتمادترین برندهای این صنعت تبدیل شده است. برج خنک کننده فایـبرگلاس این شرکت با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و مواد با کیفیت، عملکرد بسیار بالا و مقاومت در برابر آب و هوای سخت را به ارمغان می‌آورد.

برج خنک کننده فایـبرگلاس ایران کولینگ، به دلیل ویژگی‌ های منحصر به فرد خود، مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفته است. این برج با داشتن بدنه‌ای سبک و مقاوم، قابلیت جابجایی آسان را دارد و برای محل‌های مختلف مانند فروشگاه‌ ها، سالن‌های ورزشی، دفاتر کار و … مناسب است. علاوه بر این، برج خنـک کننده فایبرگلاس ایران کولینگ با استفاده از پد‌های خنک کننده با کیفیت، قادر به خنک کردن هوا با کارایی بالا و مصرف انرژی کم است.

با توجه به تخصص و تجربه ایران کولینگ در زمینه برج های خنک کننده، شما می‌توانید با اطمینان خرید خود را از این شرکت انجام دهید.

برای مشاهده و مقایسه انواع برج‌ های خنک‌کننده با برندها و ظرفیت‌های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت‌ های به‌ روز محصولات، به سایت مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) مراجعه نمایید. شما می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *