یخساز صنعتی و کاربرد آن در صنایع بتنی

یخساز صنعتی در صنایع بتن

یخساز صنعتی در صنایع بتن، هنگام بتن ریزی در پروژه های ساختمانی و عمرانی مختلف، لازم است دمای بتن تازه ریخته شده را به سرعت کاهش داد تا استحکام و قوام بتن تضمین شود. این کار با استفاده از دستگاه یخساز صنعتی امکان پذیر است. برخی شرکت‌های سازنده معتبر، یخسازهای ویژه برای بیجینگ بتن تولید می‌کنند. با این حال، به طور کلی می‌توان انواع یخسازهای صنعتی که برای رستوران‌ها ساخته می‌شوند را نیز برای این منظور استفاده کرد.

با توجه به تنوع ظرفیت‌های تولیدی در یخسازهای صنعتی، می‌توان از قابلیت‌های مختلف این دستگاه‌ها برای میزان‌های مختلف بتن استفاده کرد. کارشناسان همواره باور دارند که سیستم‌های تولید یخ پولکی، بیشترین کارایی را برای نیازهای مرتبط با بتن ریزی دارند، اگرچه سایر مدل‌ها نیز می‌توانند بسیار موثر باشند.

بعضی از کارگاه‌های عمرانی گاهی نیاز به یخسازهایی با سرعت عمل بالا دارند تا بتن‌های حجیم را به طور مداوم سرد کنند. برای این منظور، ابتدا باید به سرعت تولید یخ این دستگاه‌ها در یک ساعت (که در کاتالوگ فنی ذکر شده است) توجه کرد. در دومین مرحله، به دنبال سیستم‌هایی با تصفیه‌گر آب خودکار باید بروند؛ زیرا آب پاک، به سرعتی بیشتری منجمد می‌شود.

چرا برای بتن ریزی نیاز به یخساز صنعتی داریم؟

استفاده از یخساز صنعتی در بتن ریزی به دلایل زیر ضروری است:

  • بتن در دمای مناسب نگهداری شود

بتن در دمای مناسب نگهداری شود تا پروژه‌های ساختاری سالم را پشتیبانی کند و خرابی‌های پرهزینه را از بین ببرد.

  • حفظ ماهیت و کیفیت بتن

خنک سازی بتن روشی است که دمای بتن‌های ریخته شده را به حد مشخصی کاهش می‌دهد؛ این کاهش دما باعث حفظ ماهیت و کیفیت بتن می‌شود.

با استفاده از یخساز صنعتی، می‌توان دمای بتن را در حدود مطلوبی کنترل کرده و از ایجاد مشکلاتی نظیر ترک خوردگی، کاهش استحکام و سایر مشکلات ناشی از دمای نامناسب جلوگیری کرد.

هنگام پخت بتن، حفظ دمای مناسب پایه (معمولاً در بازه ۱۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد) برای کمترین زمان عمل آوری ضروری است. در واقع، بتن باید خنک شود تا گرما را کاهش دهد. در غیر این صورت، استحکام و یکپارچگی سازه به خطر می‌افتد. اگر بتن در دماهای بالاتر از این محدوده پخت شود، جامد تشکیل شده کیفیت پایینی خواهد داشت و ممکن است شکافته شدن و ترک خوردن رخ دهد و نیاز به آب بیشتری برای رسیدن به یک حالت مطلوب داشته باشد.

  صفر تا صد برج های خنک کننده فایبرگلاس

با توجه به نقش حیاتی که بتن در تقریباً هر ساختمان ایفا می‌کند، اهمیت خنک سازی بتن را نمی‌توان نادیده گرفت. تمامی این نکات نشان می‌دهند که خنک کردن بتن با استفاده از یخ، چقدر اهمیت دارد.

کاربرد یخساز صنعتی در صنایع بتن

روش کار دستگاه یخساز صنعتی برای خنک کردن بتن

دستگاه یخساز صنعتی با استفاده از فرایندی یخ پوسته‌ای خشک و با تکه‌های کوچک یخ تولید می‌کند.
پس از تولید یخ، توده‌های پولکی در محفظه ذخیره یخ (مخزن ذخیره) جمع می‌شوند و به آسانی مانند کوه‌هایی روی هم انباشته می‌شوند.
سنسورهای نصب شده در دستگاه، پر شدگی محفظه ذخیره یخ‌ها را تشخیص می‌دهند و باعث می‌شوند سیستم خاموش شود.

علاوه بر این، لازم است بدانید که:

توده‌های یخی که برای صنایع بتن استفاده می‌شوند، به وسیله جابجایی گاز مبرد و تبدیل چندگانه آن از حالت گاز به مایع و بالعکس، به همراه استفاده از قطعاتی مانند کندانسور، کمپرسور، اواپراتور و محفظه تونل انجماد، تولید می‌شوند.

با استفاده از تیغه‌های خاص برش دهنده، توده یخ تولید شده به شکل پولکی، پودری یا حبه‌ای تبدیل می‌شود. در برخی از دستگاه‌ها، چنگک‌ها نیز یخ‌های تولید شده را به سمت مخزن هدایت می‌کنند. در نهایت، این یخ‌ها با توجه به میزان بتن ریزی، با حجم‌های مختلف بر روی بتن‌ها ریخته می‌شوند.

با استفاده از دستگاه یخساز صنعتی، مشکل گرمازایی در اختلاط بتن حل می‌شود.

مشکل گرمازایی در اختلاط بتن و راه‌حل‌های آن

به‌منظور حل مشکلاتی که به دلیل افزایش دما در هنگام ریختن بتن ایجاد می‌شود و کیفیت اختلاط بتن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دستگاه‌های یخساز صنعتی مختلف طراحی و توسعه یافته‌اند. این دستگاه‌ها قادرند حجم ترک‌های بتن و مشکلات دیگر را برطرف نمایند. ظرفیت بسیار بالای این دستگاه‌ها، مناسب برای استفاده در محیط‌های صنعتی بوده و استفاده‌ی آن در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی با حجم مشتریان کم و متوسط مناسب نیست.

به‌ویژه برای پروژه‌های حساس بتن‌ریزی مانند ساختمان‌های نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای، سیستم‌های آبی وسیع، منابع آب بزرگ و مرتفع شهری، بناهای خاص با معماری پیچیده و خطوط عظیم، پروژه‌های حمل و نقل و جاده‌های استراتژیک، نیاز به سیستم‌های یخساز صنعتی (برای خنک کردن بتن) بیش از پیش حس می‌شود.

  سیستم آب رسانی و مصرف آب در برج خنک کننده

به طور خلاصه، با استفاده از سیستم‌های خنک کننده، از کیفیت ریختن بتن در مقیاس گسترده اطمینان حاصل می‌شود. از نظر فنی، جالب است بدانید که در هنگام اختلاط سیمان در هیدرات های بتن، واکنش گرمازا ایجاد می‌شود. این واکنش گرمازا باید به‌طور کامل کنترل شود. این مسئله برای اطمینان حاصل از:

هیدراته شدن مناسب سیمان؛ و رشد منظم بلورها ضروری است. اگر گرما به‌طور صحیح کنترل نشود، مقاومت بتن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ممکن است در مدت طولانی (و گاهاً در مدت کوتاه) اثرات نامطلوبی را نشان دهد. به همین دلیل، یخ‌های تولید شده در سیستم یخساز صنعتی به عنوان وسیله‌ای کارآمد برای کنترل دما شناخته می‌شوند.
خرید دستگاه یخساز پولکی برای عملیات بتن‌ریزی و کاربردهای صنعتی آن

کاربرد های اصلی دستگاه یخساز پولکی

یکی از کاربردهای اصلی دستگاه یخساز پولکی، استفاده در پروژه‌های بتن‌ریزی مختلف است. در واقع، استفاده از یخ پولکی به عنوان روشی موثر برای خنک کردن بتن در پروژه‌های بزرگ بتن‌ریزی به شرح زیر است:

  • ساخت سدهای آبی
  • تولیدات صنعتی بزرگ و پیش‌ساخته مبتنی بر بتن
  • نیروگاه‌های هسته‌ای
  • کارخانه‌های بچینگ آماده

کاربرد های یخساز صنعتی برای صنایع بتن

دمای دستگاه یخساز

یخ تولید شده توسط دستگاه یخساز پولکی، میزان گرمای تولید شده در فرآیند پخت بتن را کاهش داده و آن را به دمای بحرانی پایینی که با مشخصات بتن سازگار است، تبدیل می‌کند. این دستگاه با ویژگی‌هایی مانند:

  • ماندگاری بالا و طولانی‌تر یخ پولکی (که باعث می‌شود روی سطح بتن به مدت طولانی باقی بماند)
  • تولید سریع توده‌های یخ
  • قابلیت ذخیره‌سازی یخ در مخزن
  • سیستم تحویل یخ کارآمد و …
  • می‌تواند یک انتخاب عالی برای صنایع بتن باشد و شرایط مطلوبی را برای تولید بتن‌های کارآمد که می‌توانند در یک بچینگ پلانت استفاده شوند، فراهم کند.

آیا نیاز است نگران مصرف انرژی یخسازها باشیم؟

ظرفیت‌های مختلف انواع یخسازهای صنعتی همواره به عنوان یکی از تجهیزات اساسی در لیست تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی محسوب می‌شوند. کارفرمایان مرتبط با صنایع بتن همواره مصرف انرژی این دستگاه‌ها را به عنوان یک عامل مهم در تولید بتن و محاسبه هزینه‌های کلی مدنظر قرار می‌دهند.

  برج خنک کننده جریان متقاطع یا ابارا چیست؟

اگرچه در زمان خرید یخسازها، لازم است به مصرف انرژی این دستگاه‌ها توجه کنیم، اما با توجه به دو عامل، می‌توان گفت که یخسازهای پولکی می‌توانند انتخابی مقرون به صرفه برای صنایع بچینگ بتن باشند:

در حالت عادی، میزان مصرف انرژی این تجهیزات بسیار مناسب و مطلوب است.
با توجه به نصب سنسورها و فلوترهای خاص، یخسازهای پولکی پس از پر شدن مخزن، به طور خودکار تولید یخ جدید را متوقف می‌کنند و در حالت استندبای قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، تا زمانی که مخزن این دستگاه‌ها به‌طور کامل خالی نشود، تولید یخ جدید صورت نمی‌گیرد. به این ترتیب، مصرف انرژی دستگاه‌ها بهینه خواهد بود.

شرکت ایران کولینگ سیستم

کیفیت و قابلیت‌های مناسب را برای صنایع بتن تولید می‌کند. این شرکت انواع برج های خنک کننده صنعتی و پکینگ های برج خنک کننده را با ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف، مناسب برای نیازهای مختلف صنایع بتن عرضه می‌کند. بنابراین، می‌توانید با توجه به نیازهای خود و مشخصات مورد نیاز دستگاه یخساز، از شرکت ایران کولینگ خرید این محصولات را انجام دهید.

از مزایای خرید یخسازهای صنعتی ایران کولینگ می‌توان به کیفیت بالا، عملکرد قوی، بازدهی اقتصادی، قابلیت کنترل دمای دقیق و همچنین خدمات پس از فروش حرفه‌ای اشاره کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات متمایز، نیازهای مشتریان خود را در صنایع بتن برآورده کند.

با توجه به تخصص و تجربه ایران کولینگ در زمینه یخسازهای صنعتی، شما می‌توانید با اطمینان خرید خود را از این شرکت انجام دهید.

برای مشاهده و مقایسه انواع برج‌های خنک‌کننده با برندها و ظرفیت‌های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت‌های به‌روز محصولات، به سایت مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) مراجعه نمایید. شما می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *