سیستم آب رسانی و مصرف آب در برج خنک کننده

مصرف آب برج خنک کننده

یکی از عوامل کم کردن هزینه کاهش مصرف آب می باشد زیرا یکی از بزرگترین مشکلات برج خنک کننده یا کولینگ تاور  مصرف بیش از اندازه آب است به ویژه که خشکسالی های اخیر و قرارگرفتن ایران در گروه اقلیم های نسبتاً خشک، این مشکلات را افزایش می دهد.

برج خنک کننده یا Cooling Tower، یک دستگاه تهویه مطبوع مورد استفاده در صنعت تأسیسات ساختمان که در سازمان ها، کارخانجات، پالایشگاه ها، آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ جهت دفع حرارت و ایجاد برودت به کار می رود. از نظر ظاهری برج های خنک کننده به دو دسته کولینگ تاور مکعبی و کولینگ تاور مدور یا مخروطی تقسیم می شوند و غالبا بر اساس نوع کارکرد به انواع کولینگ تاور مدار باز یا مدار بسته و یا هیبریدی تقسیم می شوند. کولیتگ تاور برای عمل خنک کردن، از آب و یا سیالات دیگر استفاده می کند که معمولاً استفاده از آب در این دستگاه ها بیشتر می باشد. به این دلیل که قدرت سرد کنندگی آب نسبت به سایر سیالات در حجم یکسان بیشتر است.

انواع مصرف آب در برج خنک کننده

اصل کاربرد برج خنک کننده بر مبنای تبخیر سطحی آب است. به این دلیل درکولینگ تاور مدار باز و یا حتی مدار بسته مرتباً با کاهش آب مواجه می شویم. این نوع مصرف آب  به هدر رفت تبخیری (Evaporative lost) معروف است.
نوع دیگر اتلاف آب در کولینگ تاور، زیرآب یا Blow down است. دور از اندیشه نیست که در این دستگاه، تبخیر آب باعث بالا رفتن املاح جامد (TDS) می شود. پس باید به صورت مرتب بخشی از آب داخل تشتک زیرین برج تخلیه شود. این نوع هدر رفتن آب را اصطلاحاً زیر آب می گویند.
صورت دیگر از هدر رفت آب، ماندگی قطرات در هوای خروجی از برج خنک کننده یا به عبارت دیگر بر اثر پاشش قطرات آب به بیرون است. هوای خروجی از بالای سطوح خنک کننده در برخورد با آبی که از نازل ها خارج می شود موجب تغییر جهت قطرات ریز آب و حرکت آن ها به سمت بالای دستگاه می شود. این نوع هدر رفت را ماندگی قطرات آب در هوا می نامند.

  برج خنک کننده جریان متقاطع یا ابارا چیست؟

مصرف آب برج های خنک کننده

روش های کاهش مصرف آب در برج خنک کننده

یک برج خنک کننده با استفاده از جریان آب جبرانی یا میکاپ هر سه نوع هدررفت را تأمین کند. جموع آب جبرانی در یک کولینگ تاور به شرایط آب و هوایی محیط بستگی دارد. ولی به صورت میانگین حدود ۱.۵ الی ۲ درصد آب در گردش هدر می رود. نکته قابل ذکر این است که اتلاف آب بر اثر پاشش قطرات آّب وابستگی بسیاری به مشخصات برج خنک کننده و کیفیت آن دارد. برای مثال در کولینگ تاورهای قدیمی بطری شکل (گرد)، به دلیل وجود ایرادات زیاد میزان پاشش آب بسیار می باشد که در برج های خنک کننده جدید با استفاده از قطره گیرهای ثابت، این ایراد رفع می شود.

برای کاهش آب جبرانی از طریق مانایی قطرات از قطره گیر استفاده می شود. قطره گیرها وظیفه جلوگیری از پراکندگی قطرات آب و ممانعت از خروج آن ها از محیط کولینگ تاور را برعهده می گیرند. در کولینگ تاور که آب توسط نازل به قطرات کوچک تبدیل شده و هوا با سرعت زیاد از داخل پکینگ ها به سمت بالا حرکت می کند برای حذف قطرات آب از جریان هوا و جلوگیری از اتلاف آب از طریق ماندن قطرات مایع در هوا، از قطره گیر در بالای نازل های توزیع کننده آب در برج خنک کننده استفاده می شود.

استفاده از آب بدون املاح یا با املاح کم باعث کم شدن هدر رفتگی از طریق زیرآب می شود. غالبا در مسیر ورودی آب جبرانی به کولینگ تاور از سختی گیر (رسوب زدا) یا آب شیرین کن  استفاده می شود. بعلاوه در صورتی که قبلاً از دستگاه سختی گیر استفاده ننموده اید و درون دستگاه به وسیله آهک رسوب بسته شده است نیاز به شستشوی برج با استفاده از مواد رسوب زدا خواهد داشت. برخی از اقدامات پیشگیرانه دیگر برای کاهش مصرف آب  بر اساس نوع برج و شرایط کارکرد و همچنین وضعیت قطعات آن عبارتند از:

  تفاوت بین برج های خنک کننده جریان متقاطع و ضد جریان

انتخاب پکینگ مناسب کولینگ تاور
بررسی موتور، گیربکس و درایو شفت کولینگ تاور
افزایش عملکرد فن کولینگ تاور
بهینه سازی شرایط قطره گیر کولینگ تاور
کاهش مصرف آب در برج خنک کننده

شرکت ایران کولینگ سیستم

کیفیت و قابلیت‌ های مناسب را برای صنایع بتن تولید می‌کند. این شرکت انواع برج های خنک کننده صنعتی و پکینگ برج خنک کننده را با ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف، مناسب برای نیازهای مختلف صنایع بتن عرضه می‌کند. بنابراین، می‌توانید با توجه به نیازهای خود و مشخصات مورد نیاز دستگاه یخساز، از شرکت ایران کولینگ خرید این محصولات را انجام دهید.

از مزایای خرید یخساز صنعتی ایران کولینگ می‌توان به کیفیت بالا، عملکرد قوی، بازدهی اقتصادی، قابلیت کنترل دمای دقیق و همچنین خدمات پس از فروش حرفه‌ای اشاره کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات متمایز، نیازهای مشتریان خود را در صنایع بتن برآورده کند. با توجه به تخصص و تجربه ایران کولینگ در زمینه برج های خنک کننده، شما می‌توانید با اطمینان خرید خود را از این شرکت انجام دهید.

برای مشاهده و مقایسه انواع برج‌ های خنک‌کننده با برندها و ظرفیت‌های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت‌های به‌ روز محصولات، به سایت مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات ساختمان و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع از سال ۱۳۸۳ و دارای ۳ جواز کسب معتبر) مراجعه نمایید. شما می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن ۸۸۸۲۲۵۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید و از کارشناسان واحد تهویه مطبوع مجموعه تخصصی تجهیز سرمایش مشاوره دریافت کنید.

  انواع برج های خنک کننده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *